Armatorii de pe piața convențională frigorifică au avut un an 2021 excepțional de bun. Indicele intern ISB Seafield Reefer, care a înregistrat în 2021 un maxim din ultimii șase ani și jumătate, de 1.841 de puncte, marchează o creștere de 104,9% față de anul precedent. Indicele a fost în medie de 1.517 puncte/săptămână pe parcursul anului, în creștere cu 43,6% față de media săptămânală din anii precedenți.

S-au observat modificări ale ratei pentru mărfurile frigorifice pe următoarele rute comerciale:

◦ Pacific până în Atlantic (Africa de Vest) +103%

◦ Europa de Nord până în Africa de Sud +101%

◦ Atlanticul de Nord – Africa de Vest +63,5%

◦ Intra – Africa de Vest +76,5%

◦ N.Atlantic – Baltic +97%

Intensificarea continuă a cererii de capacitate convenţională de containere frigorifice a fost determinată de problemele generate de penuria globală de containere, care, la rândul său, a fost agravată de întreruperi majore ale lanțurilor de aprovizionare cauzate de pandemia globală. Potrivit datelor recente, întreruperea lanțului global de aprovizionare de pe piețele containerelor a dus la majorarea ratelor de expediere a acestora cu o medie de 200% față de 2021. Creșterea cererii a contribuit la deplasarea pe scară largă a containerelor frigorifice goale din porturile cheie de încărcare. Confruntați cu costurile în creștere și cu lipsa echipamentelor, mulți expeditori de mărfuri frigorifice au apelat la nave frigorifice convenționale pentru a umple golul.

Potrivit organizației UNCTAD, costurile de transport maritim au contribuit cu 1,5% la inflația globală în ultimele 12 luni. Transportul maritim a devenit acum un factor de impuls major în stimularea inflației datorită schimbării de la un cost rezonabil scăzut și constant, la o explozie fără precedent a tarifelor de transport.

În segmentul frigorific de dimensiuni mai mici (nave de 100.000-350.000 unităţi), randamentele echivalente de navlosire pentru proprietari au înregistrat o creștere de 62,8% față de acum un an, ca urmare a cererilor de la exportatorii de carne din America de Sud, preluând din slăbirea pieţei de pește congelat din zonele de pescuit cheie marocane/mauritane (contracție de 22% a volumului de la an la an).

Pe segmentul frigorific mai mare, piața a fost caracterizată de o lipsă de capacitate a containerelor frigorifice în America de Sud și Centrală, Africa de Sud şi Noua Zeelandă. Capturile de calmar din Atlanticul de Sud-Vest au înregistrat o îmbunătățire substanțială, iar creșterea totală a capacității frigorifice desfășurate în comerț în sezonul 2021 a fost de 90%.

Navele frigorifice mai mari tranzacționează în principal fructe, mai ales banane, și, ca atare, operatorii primari de pe aceste piețe au înregistrat o creștere considerabilă a cererii, iar randamentele TCE au fost în medie de aproape 0,90 USD în timpul anului (+109,7% de la an la an). În schimb, acest lucru a afectat costurile pentru comercianții și producătorii primari de fructe/banane.

În ciuda volumelor de marfă în expansiune, flota convențională frigorifică și-a continuat contracția în 2021, cu o pierdere netă de 2,95 milioane unităţi (-1,6%).

Capacitatea flotei (pentru nave cu peste 100.000 de unităţi) a fost de 185,75 milioane de unităţi (576 de nave), cu o vârstă medie de 28,5 ani.

Perspectivele Hellenic Shipping News 2022 arată că utilizarea flotei va rămâne aproape de 100% în acest an, deoarece cererea crescută generată de lipsa capacității containerelor frigorifice va continua.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut