Camioanele exportate din Europa în Africa sunt adesea foarte uzate, înaintate ca vârstă sau pur și simplu incomplete. Săptămâna trecută, pe 28 aprilie, Garda Financiară din Veneția, Italia, a confiscat 60 de camioane care ar fi putut fi o amenințare la adresa mediului. Acestea urmau să fie îmbarcate pe o navă cu destinația Africa de Nord.
Motivul ar fi dumpingul de mediu. Camioanele, care staţionau în portul Maghera, „se sustrăgeau de la cele mai stricte reglementări europene de siguranță rutieră și de mediu, evitând costurile aferente prin monetizarea acestora în ţările în care pot fi utilizate în continuare”. Acest fenomen, potrivit parchetului local, „se încadrează în contextul îngrijorător al multor țări care nu solicită standarde de siguranță rutieră și de mediu, contribuind astfel la poluarea atmosferică și împiedicând eforturile de atenuare a efectelor schimbărilor climatice, după cum reiese din ultimul raport publicat de Programul Națiunilor Unite pentru Mediu (UNEP)”.
Ancheta, care a început după ce s-a constatat o „prezență anormală” a vehiculelor – majoritatea Stralis de primă generaţie sau alte modele Iveco mai mici – în portul Marghera, a relevat că cerințele necesare exportului definitiv ar fi fost certificate „fictiv” de către o agenție cu sediul în Piemont. Potrivit anchetatorilor, unii subiecți, în special străini, au solicitat agenției certificatele privind radierile pentru export definitiv, chiar dacă vehiculele nu îndeplineau cerințele.
Potrivit unei explicații mai ample, oficiale, procuratura a concluzionat că exportatorul de camioane uzate evita în mod deliberat respectarea legislației europene privind siguranța rutieră și protecția mediului. În acest fel, intenționa să se îmbogățească exportând vehicule periculoase în țări cu cerințe legale mai puține.