Politicienii danezi cred că legea așa-zisului condus nebunesc, pedepsit cu confiscarea vehiculului, este un succes. Un total de 996 de vehicule la nivel național au fost confiscate din cauza conducerii periculoase de la intrarea în vigoare a legii în urmă cu un an.

Așa afirmă Poliția Națională, care a colectat datele de la cele 12 secții de poliție, fără însă să precizeze câte dintre cele 996 de autovehicule sechestrate au alt proprietar decât șoferul.

Printre vehiculele confiscate se numără și un așa-numit Tuk Tuk, al cărui şofer condusese pe o autostradă de lângă Esbjerg, pe contrasens, în decembrie. În alte cazuri, mașini scumpe precum Ferrari și Porsche au fost scoase din trafic şi, la fel, o serie de taxiuri şi de vehicule comerciale.

Ministrul danez al Justiției, Nick Hækkerup, spune că regulile nu numai că au fost necesare, ci și eficiente. „Desigur, este îngrijorător faptul că a fost necesar să se sechestreze atât de multe mașini. Dar sper că numărul mare de vehicule confiscate poate contribui la o schimbare a comportamentului, astfel încât să vedem mai puține episoade îngrozitoare în care nebunii ucid oameni prin conducere imprudentă”, spune ministrul.

E considerată conducere nebunească o viteză de două ori mai mare decât cea permisă. De asemenea, conducerea cu o alcoolemie mai mare de 2.00 și uciderea din neglijenţă, în circumstanțe deosebit de agravante sunt, de asemenea, catalogate drept „condus nebun”.

Sechestrul este o intervenție preliminară. Abia în ultimul caz, în instanță, se va decide dacă statul preia efectiv vehiculul și îl poate confisca.

Noua lege a dus la o dezbatere de principiu. Asta pentru că sunt afectate și alte persoane decât cele care s-au comportat periculos în trafic și au încălcat legea. Membrii familiei, angajatorii și companiile de leasing sunt unii dintre cei care și-au pierdut vehiculele din cauza infracțiunilor altora.

Pentru a se proteja, angajatorii au pregătit o anexă la contractul de muncă și o declarație de bună-credință.

În unele cazuri, proprietarii de vehicule au încercat să convingă judecătorii să stopeze confiscarea, însă numai de câteva ori s-a şi aprobat, potrivit Transportmagasinet. De exemplu, Înalta Curte de Vest a decis în toamnă că un transportator de mărfuri și-ar putea recupera autotractorul şi semiremorca după ce un șofer a fost găsit cu o alcoolemie ridicată. „Este cu adevărat pozitiv că poliția a luat cheia mașinii de la aproape o mie de șoferi nebuni în ultimul an. Acum politicienii trebuie doar să ajusteze legea, astfel încât să fie pedepsit doar șoferul nebun”, spune Gitte Seeberg, CEO al AutoBranchen Danmark. „Astăzi, dealerii de mașini, service-urile și companiile de leasing care închiriază mașini sunt penalizate dacă clienții lor conduc nebuneşte. Prin urmare, i-am cerut din nou ministrului Transporturilor să evalueze legea și să facă un ghid după care să poată naviga industria.” Gitte Seeberg consideră injust că pedeapsa pentru aceeași infracțiune poate varia de la confiscarea unei mașini de câteva mii de euro până la a uneia de sute de mii de euro.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut