Organizația mondială a transporturilor rutiere, IRU, a lansat un plan de urgență pentru guverne prin care a abordat creșterea prețurilor la combustibil și impactul acestora asupra rețelelor de transport, a securității energetice și a planurilor de decarbonizare.

Din ianuarie 2021, prețurile la motorină s-au majorat cu 63% la nivel mondial, cu o creştere bruscă de la declanşarea conflictului din Ucraina și fără perspective de stabilizare. Scumpirea combustibilului au afectat marjele operatorilor cu 9% în două luni, în situaţia în care marjele lor nete de profit sunt adesea puțin mai mari de 3%.

Majorarea prețurilor carburantului generează inflația în economia globală, iar lanțurile de aprovizionare se confruntă cu blocaje. Riscul tot mai mare ca micii operatori să intre în faliment va distruge în continuare rețelele de mobilitate și logistică și le va limita capacitatea de a investi în vehicule noi pentru decarbonizare. „Operatorii de transport rutier se confruntă cu o criză de numerar, dar mai ales 90% din firmele mici și mijlocii. Volatilitatea prețurilor la motorină și termenele comerciale inflexibile nu le dau nicio posibilitate de a acționa, iar falimentele sunt în creștere. Acest lucru va afecta capacitatea și eficiența rețelei de transport rutier, impactând lanțurile de aprovizionare, inflația și economia. De aceea, trebuie să acționăm acum”, a declarat Radu Dinescu, Președintele IRU.

Planul de urgență IRU include 17 acțiuni guvernamentale pentru a sprijini operatorii de transport rutier, în special pentru a atenua volatilitatea prețurilor la carburanți și pentru a realinia foile de parcurs de decarbonizare la noile realități ale creșterii insecurității energetice.

Printre măsuri, IRU solicită un mecanism de ajustare a accizei la carburanți pentru operatorii de transport comercial, pentru a oferi certitudine pe termen scurt și pentru a evita colapsul parțial al rețelelor de transport rutier și inflația. În Germania, în această lună, de exemplu, o reducere temporară a accizei de 87% ar însemna ca un operator să aibă profit, în loc să piardă bani.

Datorită diferențelor foarte mari, de până la 96%, IRU solicită ca toate modurile de transport comercial să plătească aceeași taxă pe combustibil pentru a menține pe curs planurile de decarbonizare.

Pe fondul unei insecurități energetice majore și a unui dezechilibru tot mai mare între cererea și oferta de carburant, toți combustibilii alternativi și cei existenți trebuie să rămână, de asemenea, în utilizare operațională. Guvernele ar trebui să revizuiască politicile de decarbonizare pentru a planifica o trecere mai treptată la combustibilii regenerabili, mai presus de vehiculele electrice pe baterii, și pentru a reduce distorsiunile pieței, cum ar fi taxarea utilizatorilor de drumuri și zonele cu zero emisii care exclud opțiunile deja operaționale de combustibil cu emisii reduse de carbon, cum ar fi bio-diesel și bio-LNG.

„Planul de urgență al IRU orientează acțiunile guvernamentale în domenii cheie pentru a se asigura că transportul rutier continuă să susțină creșterea economică și sănătatea socială, să evite inflația excesivă și să mențină industria și transportul pe drumul cel bun pentru a atinge obiectivele de decarbonizare”, a spus Umberto de Pretto, Secretarul General IRU.

Planul de urgență a fost adoptat de membrii IRU, cu contribuții din partea sectorului transportului rutier comercial din întreaga lume.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut