Autoritatea Antitrust din Italia a aplicat o amendă în valoare de 1.128.596.156,33 euro unui număr de cinci companii din cadrul Amazon pentru abuz de poziție şi prejudicii aduse operatorilor concurenți din serviciul de logistică de comerț electronic, potrivit unui comunicat de presă. 

Cele cinci companii amendate sunt Amazon Europe Core, Amazon Services Europe, Amazon EU, Amazon Italia Services și Amazon Italia Logistica pentru încălcarea articolului 102 din Tratatul privind funcționarea UE. Justiția din Italia a considerat că Amazon deține o poziție de dominație absolută pe piața italiană a serviciilor de brokeraj, ceea ce i-a permis să-și promoveze propriul serviciu de logistică, denumit Fulfillment by Amazon (FBA), printre vânzătorii activi pe platformă, în detrimentul operatorilor concurenți de pe această piață, pentru a-și consolida poziția dominantă.

Potrivit Autorității, companiile au legat utilizarea serviciului FBA de accesul la un set de beneficii esențiale pentru a câștiga vizibilitate și perspective de vânzare mai bune pe Amazon.it. Printre aceste beneficii exclusive se remarcă eticheta Prime, care facilitează vânzarea către cei mai fideli consumatori și cumpărători, membri ai programului de loialitate Amazon cu același nume. Tag-ul Prime le permite, de asemenea, clienților să participe la celebrele evenimente speciale gestionate de Amazon, precum Black Friday, Cyber ​​​​Monday, Prime Day și crește probabilitatea ca oferta vânzătorului să fie selectată ca Ofertă Featured și afișată în așa-numitul Buy Box . Prin urmare, Amazon a împiedicat vânzătorii terți să asocieze eticheta Prime cu oferte care nu sunt gestionate de FBA.

Cercetările au stabilit că aceste funcții ale platformei Amazon.it sunt cruciale pentru succesul comercianților și pentru creșterea vânzărilor acestora. În cele din urmă, vânzătorii terți care folosesc FBA nu au sistemul strict de măsurare a performanței pe care Amazon îl supune vânzătorilor care nu fac parte din FBA, iar nerespectarea poate duce la suspendarea contului vânzătorului.

Făcând acest lucru,  Amazon a afectat operatorii din logistica de comerț electronic concurenți. Aceste comportamente au mărit astfel decalajul dintre puterea Amazon și cea a concurenței și în domeniul livrării comenzilor de comerț electronic.

În plus, au fost afectate și celelalte platforme online concurente: din cauza dublării costurilui de depozitare, vânzătorii care adoptă logistica Amazon sunt descurajați să-și ofere produsele pe alte platforme online, cel puțin la aceeași amploare.

Autoritatea a considerat această strategie abuzivă deosebit de gravă și, având în vedere și durata ei, efectele deja produse și dimensiunea Grupului, a decis să aplice amenda menționată mai sus de peste un miliard de euro. În plus, pentru a restabili imediat condițiile competitive pe piețele relevante, Autoritatea a impus Amazon măsuri comportamentale care vor fi supuse controlului unui administrator de supraveghere. Amazon trebuie să acorde toate privilegiile de vânzare și vizibilitatea pe platforma sa tuturor vânzătorilor externi care știu să respecte standardele corecte și nediscriminatorii pentru a-și onora comenzile, în conformitate cu nivelul de serviciu pe care Amazon intenționează să îl garanteze consumatorilor Prime. Amazon trebuie să definească și să publice aceste standarde într-un an de la decizie.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut