După o mică redresare, tarifele spot pentru transportul de containere scad din nou pe toate rutele, iar pentru cele contractuale, care au atins un minim, ar putea fi momentul potrivit pentru a negocia, înainte de o creștere previzibilă.
Săptămâna trecută, indicele compozit Drewry a scăzut cu 3,5%, până la 1.768,33 USD per container de 40”, faţă de săptămâna anterioară, și cu 70,5% în comparație cu aceeași săptămână a anului trecut. De asemenea, acesta este cu 83% sub vârful de 10.377 USD atins în septembrie 2021 şi cu 34% mai mic decât media pe 10 ani de 2.682 USD, indicând o revenire la prețuri mai normale. Pe de altă parte, preţul rămâne cu 24% mai mare decât ratele medii din 2019 (pre-pandemie), de 1.420 USD.
Indicele compus mediu de la începutul anului până în prezent este de 1.772 USD per container de 40”, cu 910 USD mai mic decât media pe 10 ani.
Tarifele de marfă pentru Shanghai – Rotterdam și Shanghai – Los Angeles au scăzut cu 5%, la 1.688 USD și, respectiv, 2.240 USD/TEU. De asemenea, tarifele pentru Shanghai – New York și New York – Rotterdam au scăzut cu 3%, la 3.425 USD și, respectiv, 776 USD per container de 40”.
Pe de altă parte, analiştii de la Xeneta compară performanța tarifelor spot cu cele ale contractelor pe termen lung, observând că acestea din urmă au atins minimul după un an de declin. Prin urmare, compania îi sfătuiește pe expeditori să „evalueze strategiile și să negocieze noi contracte”. Prognoza Xeneta privind contractele se bazează pe creșterea de 30 de dolari observată în ultima lună, prima din aprilie încoace. „Ratele contractate au atins nivelul minim și, dacă ne uităm la dezvoltarea ratelor spot, acestea ar putea fi acum în creștere. Deci, dacă sunteți un expeditor cu experiență, care dorește să blocheze volume înainte de vârf la cele mai bune prețuri, de ce să nu negociați noi contracte acum, când tarifele sunt scăzute?”, spune analistului Emily Stausbøll. „Este nerealist pentru expeditori să creadă că tarifele vor continua să scadă. E devreme pentru a spune dacă este momentul de cotitură în care piața se întoarce, dar acesta cu siguranță reprezintă o schimbare semnificativă.”