După un început de an în care prețurile nete la combustibil au scăzut simțitor, veștile sunt proaste: există un spectru al penuriei de motorină în Europa, care – la fel ca și anul trecut cu gazul – se poate traduce prin creșteri record de preț în benzinării.

Cauza posibilă a acestei stări este interzicerea importului de combustibili finiți din Rusia folosind transportul maritim, care a intrat în vigoare de azi, 5 februarie. Aceasta este una dintre sancțiunile de război care, potrivit experților, poate lovi economia Rusiei cu adevărat. Problema, însă, este că până acum importurile din Rusia au fost efectuate la o scară cu adevărat uriașă, compensând lipsa de eficiență a rafinăriilor europene. Se estimează chiar că aproximativ jumătate din motorina importată în țările UE a fost produs rusesc.

Analiștii New York Times, citaţi de 40ton.net, sunt de părere că interdicția va duce „aproape sigur” la o creștere a prețurilor la motorină în Europa. În faza inițială, aceasta poate fi o scumpire cu adevărat rapidă, chiar legată de o penurie temporară la stații. Oricum, prețurile de pe piețele contractuale sunt deja așteptate să crească. Așadar, acest lucru va afecta întreaga industrie a transporturilor din UE și aproximativ 40% dintre utilizatorii de mașini de pasageri (diesel) din UE.

Mai mult, NYT e de părere că problema poate deveni una pe termen lung. Arabia Saudită, Kuweit, Emiratele Arabe Unite, China, India sau Statele Unite vor fi o nouă sursă de motorină pentru țările UE. Însă acestea sunt departe de porturile UE, astfel că vor genera costuri de transport mai mari și investiții în petroliere mai mari. În același timp, pentru noii furnizori nu va fi ușor să îndeplinească cerințele UE, deoarece mașinile au cerințe foarte ridicate în ceea ce privește puritatea combustibilului.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut