Proprietarii de nave portcontainer ar putea înregistra un record de 270 de milioane de dolari în venituri operaționale în acest an. În același timp, profiturile record ale transportatorilor maritimi și preluarea altor moduri de transport îi determină pe expeditorii de marfă să se teamă pentru viitorul lor, notează logistyka.rp.pl.

În 2021-2023, armatorii vor putea câștiga mai mult decât pe parcursul întregii lor existențe din anii 1950 până în 2020. Reprezentanții industriei nu numai că și-au îmbunătățit rezultatele financiare, dar au făcut și numeroase achiziții de operatori logistici și transportatori aerieni.

Asociația Europeană a Transportatorilor, CLECAT, e de părere că armatorii încearcă să-i forţeze pe expeditori să iasă de pe piața transporturilor de containere. Membrii asociației cer de mulți ani ca normele europene antitrust să se aplice și proprietarilor de nave. Potrivit reprezentantului Camerei de expediţie și logistică din Polonia, Juliusz Skurewicz, expeditorii mici și mijlocii ar putea dispărea în următorii 2-3 ani. „Mecanismul de eliminare a expeditorilor este foarte simplu. De exemplu, compania Hamburg Sud refuză să coopereze cu un expeditor atunci când vine vorba de clienți mari. Ei anulează așa-numitele tarife și le numesc spot. Armatorii îi împiedică pe expeditorii de marfă să efectueze transport din sau în port, argumentând că acest lucru este de competența lor. Astfel de practici discriminatorii devin comune.”

Potrivit celui mai recent raport elaborat de Institutul Polonez de Transport, care se concentrează pe acţiunea marilor grupuri de transport maritim asupra expeditorilor, absența unor reguli clare pe piață va lăsa în curând clienții fără opţiuni.

Bartosz Wilga, unul dintre autorii studiului, consideră că primul prevestitor al viitoarei revoluții pe piața transporturilor au fost platformele de tranzacționare de tip spot, unde utilizatorul poate verifica tariful de transport și poate rezerva containere pe o anumită rută. Astfel, clientul poate organiza independent transportul mărfurilor sale, ignorând complet expeditorul. „Există factori care îi încurajează pe antreprenori să profite de oferta armatorului fără a implica un organizator de transport cu experiență. Acești factori includ, în primul rând, diferența dintre tarifele de transport oferite clienților direcți – la nivelul tarifelor de transport oferite de companiile de transport expeditorilor.”

Expertul admite că alegerea între contactul direct cu armatorul și manipularea mărfurilor cu sprijinul expeditorului pare evidentă, fiind direct mai profitabilă. Având posibilitatea de a obține o diferență reală de tarife de transport, se poate formula teza conform căreia transportul ar trebui organizat independent pentru eficiența economică a procesului. Însă acest lucru pare foarte riscant. „Transportul maritim se caracterizează printr-o mare varietate de situații care complică întregul proces și o variabilitate destul de mare a normelor legale. În eventualitatea oricăror complicații, pot fi necesare cunoștințe și experiență pentru a evita costuri sau probleme suplimentare. Schimbarea clientului țintă într-un client identic pentru companiile de transport maritim înseamnă concurență inegală pentru entitățile care au furnizat servicii de intermediere până acum”, spune Bartosz Wilga.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare