Prețul în creştere al motorinei joacă un rol semnificativ, dar nu decisiv, în ceea ce privește operarea unui camion acum, comparativ cu anul trecut, după cum arată cifrele din T1 2022 publicate de Statistics Norway. Între sectoare, transportul de cherestea a avut cea mai mare creștere a costurilor în ultimul an, cu 8,8% (înainte de taxe de drum, tarife de feribot și motorină) și de 11,7% când este inclusă creșterea prețului la motorină. Îi urmează îndeaproape transportul în construcții, transportul pe distanțe lungi și transportul în cisterne/vrac. Indiferent de sector, creșterea costurilor de operare din Norvegia este între 9 și 12%.

Cifrele, care provin din indicele trimestrial al costurilor pentru transportul cu camioane al Statistics Norway, sunt printre cele mai importante pentru cei care trebuie să calculeze și să argumenteze pentru prețurile de transport avansate clienților lor. În plus, o creștere cu 10% a costurilor poate falimenta o parte din companiile care nu sunt în măsură să compenseze cu creșteri corespunzătoare de preț la client. Tungt.no remarcă faptul că indicele prețurilor de consum a crescut cu 4,5% în aceeași perioadă. „Pus în prim-plan, indicele camioanelor arată că a devenit de 2,5 ori mai scump să conduci un camion decât ceea ce trebuie să plătești în plus pentru a umple frigiderul.”

„Doar” 25% din creşterea de cost îi revine motorinei

Calculele oferite de Statistics Norway sunt împărțite în două: cu și fără taxe și costuri cu feribotul. Acest lucru este practic atât pentru cei care aleg să-și vândă transportul „all inclusive”, cât și pentru cei care se pricep să se asigure că astfel de costuri sunt percepute direct clienților. În practică, însă, există o diferență mică între ele, ceea ce înseamnă că alte costuri în afară de taxe și feriboturi au tras în sus indicele. De aceea, Statistics Norway a inclus şi creșteri de preț fără taxe, tarife de feribot și motorină, ceea ce a demonstrat rapid că prețurile crescute la motorină reprezintă „doar” aproximativ un sfert din costurile crescute ale transportului cu camioane. Iar alte costuri – salarii, echipamente, întreținere, administrare, finanțare etc. – reprezintă trei sferturi din creștere.

Per total, pe toate modurile de transport, costul fără taxe, feribot şi combustibil a crescut în medie cu 2,9% în primul trimestru din 2022, comparativ cu T4 2021 şi cu 7,4%, faţă de T1 2021. Costul fără taxe şi feribot s-a majorat în T1 2022 cu 3,3% şi 10,3%, comparativ cu T4 2021, respectiv T1 2021. De asemenea, costul care include şi taxe şi feriboturi a crescut cu 3,2% şi 9,8% în T1 2022, comparativ cu T4 2021, respectiv T1 2021.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut