ZERO, organizația norvegiană de mediu, a făcut o analiză comparativă a costului total de exploatare a camioanelor grele cu motoare electrice și pe combustie. S-a luat în calcul o utilizare de 7 ani, cu un kilometraj mediu de 450 km pentru fiecare zi lucrătoare, care se tranformă în 117.000 km/an și 819.000 km în 7 ani. Iar camionul electric luat în calcul a fost Futuricum care, potrivit presei scandinave, va costa aproape 620.000 de euro.

Calculul a luat în considerare costurile curente de achiziție a motorinei și energiei electrice, pierderile aferente timpului de nefuncţionare a autocamionului cât timp se află la încărcare. Apoi s-a făcut și media costurilor cu întreţinerea tipurilor individuale de tracţiune şi au fost luate în considerare şi costurile cu taxele pentru vehiculele cu ardere.

Însă, cel mai important factor a fost costul cu achiziția camioanelor. Pentru un model diesel, norvegienii au estimat un cost de 1,1 milioane de coroane (aproximativ 108.000 de euro), deși un tractor în configurație norvegiană poate costa mai mult. Cât privește camionul electric, aici se precizează o sumă de 6,3 milioane de coroane, adică … 617.000 de euro! Atât se pare că va costa elvețianul Futuricum, echipat cu o cabină Volvo FH și un set uriaș de baterii cu o capacitate de aproape 1.000 kWh, precizează presa scandinavă. Dotările sunt necesare pentru ca Futuricum să poată merge circa 500 de kilometri într-un ansamblu de 44 de tone cu o singură încărcare.

Revista norvegiană „Tungt.no” a prezentat rezultatele acestei comparații. Astfel, s-a dovedit că, pe o perioadă de 7 ani, costul total al celor două tipuri de camioane este aproape similar. Dacă vehiculul clasic va cheltui o mare parte din bani pe achiziția de motorină, la cel electric, banii vor fi cheltuiți în primul rând pe achiziția vehiculului.

Comparația presupunea, însă, că vehiculul electric nu este supus deloc taxelor de drum, iar cel pe motorina ar plăti taxe similare celor de azi. De fapt, în multe țări, vehiculele electrice sunt scutite de taxe în prezent pentru a încuraja transportatorii să le cumpere. Dar, atunci când aceste vehicule vor deveni dominante în transport, vor trebui să plătească și ele taxele de drum. Guvernele din aproape toată Europa s-au obișnuit deja cu faptul că transportul rutier este cel care finanțează întreținerea drumurilor, generând milioane în buget în fiecare an.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut