Industria transportului de marfă din SUA, care beneficia până de curând de cerere şi tarife încă ridicate, în ultimele săptămâni se confruntă cu respingerea ofertelor și cu prețuri în scădere. În combinație cu creșterea costurilor cu combustibilul, acest lucru îi afectează mai ales pe micii operatori.

După o perioadă puternică care a propulsat prețurile la niveluri record, piața de camioane și-a pierdut din avânt, cu rate spot în retragere, sugerând că o recesiune ar putea fi iminentă.

În medie, tarifele pentru camioane au scăzut cu opt cenți/km în primul trimestru, continuând tendința de scădere şi în aprilie, astfel că s-a ajuns la preţuri cu mai mult de 5% sub cele de acum un an. Ca atare, au început să crească speculațiile despre recesiune, potrivit Loadstar: JP Morgan a avertizat că o recesiune a transportului de marfă este inevitabilă, iar Bank of America a constatat că cererea de transport cu camioane e „aproape de nivelul recesiunii de marfă”. Acest lucru ar avea ramificații de rău augur pentru economia SUA, pentru care sectorul de transport de mărfuri este adesea privit ca un punct de reper.

Indicele plăților de marfă bancară din SUA, publicat pe 20 aprilie împreună cu Asociațiile Americane de Camioane, arată o scădere cu 2,2% a volumelor de livrări cu camioane în primul trimestru, față de T4 2021, menționând că a fost al doilea trimestru consecutiv de scădere a volumelor.

Pe de altă parte, cheltuielile au crescut în continuare cu 1,2% față de trimestrul precedent și cu 27,5% faţă de perioada similară a anului trecut.

Analiștii care au realizat Raportul Cass Transportation Index, publicat pe 13 aprilie, au descris piața de transport de marfă ca fiind într-o „încetinire”, dar au spus că este prea devreme pentru a o numi recesiune.

O privire mai atentă asupra cifrelor arată o divergență între sectoarele majore ale pieței: tarifele și licitațiile au scăzut pentru mărfuri generale şi cu temperatură controlată, în timp ce segmentele LTL și last mile nu au suferit scăderi. În plus, contracţia de preţuri a avut loc pe piața spot, în timp ce ratele contractelor sunt încă puternice. Mai mulți observatori au concluzionat că, mai degrabă decât o scădere amplă, piața înregistrează o schimbare de la piața spot la cea de contract.

DAT Freight & Analytics a remarcat că tarifele contractuale pentru transportul de mărfuri generale şi frigorifice au atins niveluri record, în timp ce tarifele spot au scăzut cu până la 15%. Acest lucru este de rău augur pentru micii operatori, care se bazează foarte mult pe piața spot. Numărul de proprietari-operatori a explodat în ultimii doi ani, deoarece mulți șoferi au părăsit companiile pentru a lucra pe cont propriu. Însă aceştia nu au nici capacitatea de a converti traficul pe bază de contract, nici lichiditatea pentru a face față creșterii drastice a costurilor cu combustibilul.

Pentru expeditori, costurile ridicate ale combustibilului au adus un accent mai puternic pe controlul costurilor, care a fost un factor major al migrației de la tarifele spot la tarifele contractuale. Acest lucru a mers mână în mână cu un accent care slăbește viteza de livrare.

Presiunea cheltuielilor a consolidat însă cererea de soluții intermodale, chiar dacă problemele continue de performanță feroviară îi fac pe expeditori să se gândească de două ori la această opțiune.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut