Conform unei analize publicate de Transport intelligence (Ti), tarifele transportului rutier european au rămas stabile în cel de-al treilea trimestru al anului, dar se preconizează o creștere semnificativă în trimestrul al patrulea. Această tendință este influențată de presiunile inflaționiste și de costurile crescute de operare.
Stabilitatea din trimestrul anterior s-a datorat cererii slabe, însă dinamica pieței sugerează că tarifele vor crește pe măsură ce inflația, care a atins 2,7% în septembrie 2024, afectează cheltuielile operaționale. Încrederea consumatorilor, deși în ușoară creștere, rămâne sub media istorică, influențând cererea generală pentru transport rutier.
În ceea ce privește capacitatea de transport, efectele pandemiei continuă să influențeze piața. Înmatriculările de camioane noi în UE au scăzut cu 7,5% între ianuarie și septembrie 2024, la un total de 249.708 unități, cu o scădere de 9,5% a vânzărilor de vehicule grele. Acest deficit, combinat cu creșterea vârstei medii a camioanelor la 14,2 ani, menține presiunea asupra tarifelor.
Un alt factor de impact îl reprezintă reglementările europene. De la finalul lui 2024, un nou regulament va interzice importurile de cauciuc natural neconform, majorând costurile pentru anvelope, un element esențial în operarea vehiculelor. În paralel, volatilitatea prețurilor la motorină și creșterea prețurilor de producător la 124,9 puncte contribuie la dificultățile transportatorilor.
Problemele lanțurilor de aprovizionare, accentuate de criza din Marea Roșie, au afectat suplimentar cererea din sectoarele de producție și logistică, dar Transport intelligence anticipează că tarifele vor crește odată cu revenirea treptată a cererii și ajustarea pieței la noile condiții economice.