Acesta este motivul pentru care europarlamentarii solicită statelor comunitare să respecte bunăstarea animalelor în timpul transportului și să favorizeze transferul cărnii față de cel al animalelor vii.

Anual sunt transportate milioane de animale vii pe cale rutieră, maritimă, feroviară și aeriană în interiorul și în afara UE pentru sacrificare, îngrășare sau creștere. Iar bunăstarea lor în timpul acestor călătorii ar trebui garantată prin reglementări ce sunt în vigoare din 2005. Dar, din păcate, nu sunt respectate, iar nevoile diferite ale animalelor nu sunt luate în considerare pe deplin, așa cum a concluzionat Comisia de anchetă a PE, creată în iunie 2020 pentru a examina presupusele încălcări ale dreptului european.

Majoritatea încălcărilor sunt legate de lipsa spațiului, aprovizionarea cu apă și hrană, transferul animalelor nepotrivite transportului și supraaglomerarea. În plus, a fost depistată folosirea vehiculelor necorespunzătoare și, ocazional, transportul a fost efectuat la temperaturi extreme și pe perioade prelungite.

Astfel, europarlamentarii au aprobat joi recomandări – cu 557 de voturi pentru, 55 împotrivă și 78 de abțineri – în care cer Comisiei și țărilor UE intensificarea eforturilor pentru respectarea bunăstării animalelor în timpul transportului, actualizarea regulilor UE și numirea unui comisar european responsabil pentru bunăstarea animalelor.

Aceștia solicită ca timpul de călătorie al animalelor la abator să nu depășească opt ore; patru ore în cazul femelelor în ultima treime de gestaţie. Vițeii cu vârsta mai mică de patru săptămâni nu trebuie transportați decât de către crescători și pe o distanță mai mică de 50 km.

Deputații vor să impună instalarea de camere video în vehiculele de transport, mai ales pentru operațiunile de încărcare și descărcare. Autoritățile naționale ar trebui să acorde autorizații de transport numai dacă temperatura estimată este între 5ºC și 30ºC; în plus trebuie monitorizate temperatura, umiditatea și nivelul de amoniac.

Europarlamentarii mai critică faptul că nu există un sistem de control pentru transportul animalelor în țările din afara UE, astfel încât solicită statelor membre să inspecteze toate transporturile din afara Uniunii pentru a se asigura că animalele sunt hrănite și hidratate și că există suficient spațiu. Iar exportul de animale vii ar trebui să fie autorizat numai dacă respectă standardele europene de bunăstare a animalelor.

Deputații propun o tranziție către un sistem mai eficient și etic, care să favorizeze transportul materialului seminal și al embrionilor în detrimentul celui al animalelor de reproducție, și al carcaselor și cărnii, mai degrabă decât al animalelor care urmează să fie sacrificate. În plus, solicită CE să prezinte, cel târziu în 2023, un plan de acțiune pentru sprijinirea acestei tranziții, inclusiv o propunere cu fonduri specifice pentru a minimiza impactul socio-economic al schimbărilor necesare. „Bunăstarea animalelor în timpul transportului este nenegociabilă și trebuie respectată până când animalele ajung la destinație. Transportul animalelor vii trebuie să continue, atât în ​​statele membre, cât și în țările terțe, respectând cele mai înalte standarde de bunăstare a animalelor. Este important pentru economia europeană și pentru supraviețuirea economică a fermierilor”, a declarat raportorul Daniel Buda (PPE, România).

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut