Potrivit estimărilor Asociației Poloneze de Leasing (ZPL), piața transporturilor va suferi în urma unei creșteri semnificative a prețurilor vehiculelor și din cauza adoptării noilor reguli ale Pachetului Mobilitate, arată logistyka.pl.

Deși previziunile indică o creștere a valorii noului portofoliu cu 5,5% față de 2021, adică finanțarea achiziției de camioane, tractoare, semiremorci și remorci, precum și autobuze în valoare de 4,4 miliarde de euro, reprezentanții companiilor financiare subliniază riscurile. „Trebuie să monitorizăm cu scrupulozitate starea antreprenorilor. Va fi un an dificil”, spune Pavel Pakh, președintele Consiliului de administrație al ZPL.

Potrivit experților, există condiții prealabile pentru schimbarea situației economice. Creșterea PIB va încetini în acest an, la fel ca și creșterea investițiilor private (de la 13% la 7%) și a producției industriale (de la 14% la 8%). „Rezultatele industriei vor fi, de asemenea, afectate de creșterea ratelor dobânzilor, de o majorare cu 15-20% a prețului materialului rulant și de lipsa ofertei de camioane noi”, afirmă Tomasz Suday, președintele ZPL.

Reprezentanții ZPL sunt și ei preocupați de schimbările din piață, adică de consecințele Pachetului Mobilitate care pot lua forma unor salarii mai mari și a unor posibile dificultăți în accesarea piețelor externe. Transportatorii nu au calculat încă pe deplin consecințele introducerii de noi standarde. „Este încă prea devreme să vorbim despre consecințele Pachetului Mobilitate, dar, în cazul unei companii ca a noastră, aceste pierderi s-ar putea ridica la milioane de zloți”, e de părere Piotr Magdziak, membru al consiliului de administrație al companiei de transport Magtrans, care are o flotă de peste 300 de camioane.

Anul trecut a fost un an record pentru finanțarea camioanelor. Valoarea totală a vehiculelor de peste 3,5 t finanțate a depășit 844 milioane de euro și a fost cu 47,4% mai mare decât anul anterior. Valoarea autotractoarelor finanțate a depășit 2,2 miliarde de euro (+69% faţă de 2020). Rata de creștere a finanțării pentru remorci și semiremorci a atins 85,5% și s-a ridicat la peste 1,1 miliarde de euro. Datele ZPL la sfârșitul lui 2021 arată că industria de leasing a încheiat noi contracte pentru furnizarea de vehicule grele (inclusiv autobuze), cu o valoare totală de 4,3 miliarde de euro, inclusiv 266 de milioane de euro sub formă de împrumuturi.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut