Evoluția geopolitică și economică anunță vremuri dificile pentru toată lumea, inclusiv pentru lanțul logistic, care părea să fi ieșit nevătămat din pandemie și chiar în creștere în unele sectoare. Dar acum orizontul se întunecă pentru toată lumea. Un semnal în acest sens vine dintr-un raport al companiei AsstrA, potrivit căruia trimestrul al doilea al anului determină o reconfigurare a fluxurilor de mărfuri în aproape toate sectoarele.

Potrivit Eurostat, rata anuală a inflației prețurilor de consum (IAPC) în zona euro a fost de 8,6% în iunie, în creștere de la 8,1% în mai și 7,4% în aprilie. La nivelul UE, rata inflației a crescut de la 8,8% în mai, la 9,6% în iunie. Această creștere a fost determinată în primul rând de majorarea prețurilor la energie (+55,99%) și alimente. Cele mai mari rate anuale au fost înregistrate în Estonia (22%), Lituania (20,5%) și Letonia (19,2%).

Invazia rusă, combinată cu redresarea economică globală și deficitul de aprovizionare, au cauzat, de asemenea, creșteri ale prețurilor. Presiunea prețurilor va rămâne, de asemenea, ridicată în viitorul apropiat, împingând-o în sus pe cea a vehiculelor de transport și combustibililor.

Potrivit CE, prețul mediu al motorinei a atins 2,031 euro pe litru începând cu 20 iunie, în creștere cu 5% la sută față de primul trimestru din 2022 și cu 51% față de anul precedent. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate în Germania, Italia, Franța, Estonia, Austria, România și Lituania. Costurile ridicate ale combustibilului reprezintă principala provocare cu care se confruntă piața de transport rutier de marfă din Europa. Din cauza scăderii consumului de produse petroliere din Rusia, prețurile la motorină cresc şi în cel de-al treilea trimestru din 2022. Unele țări din Europa de Est se confruntă cu tensiunile sociale cauzate de prețurile ridicate la combustibil. Croația a înghețat prețurile combustibililor, în timp ce Slovenia s-a confruntat cu dificultăți de aprovizionare. Ungaria și Slovenia au redus prețurile, iar transportatorii, cetățenii și partidul de guvernământ au cerut guvernului român să le urmeze exemplul. Șoferii români folosesc rețelele de socializare pentru a organiza proteste și a paraliza traficul la benzinării, deoarece prețurile la combustibil au crescut cu 150% de la începutul anului. Situația ar putea declanșa crize sociale și deja au apărut mai multe greve în Europa, în porturile germane Hamburg, Bremerhaven, Bremen, Wilhelmshaven și Emden și în cele britanice din Felixstowe şi Liverpool. În iunie, şoferii francezi și lucrătorii feroviari belgieni au intrat și ei în grevă, motivul fiind întotdeauna cererea de creștere a salariilor.

AsstrA mai subliniază că invazia Ucrainei a complicat procedurile de acordare și de prelungire a șederii legale a șoferilor ucraineni angajați de transportatorii polonezi în UE. „Dacă situația nu se va normaliza până la sfârșitul anului, 100.000 de lucrători din transportul rutier internațional nu vor avea documentație adecvată, câteva mii de transportatori vor risca falimentul și oferta serviciilor de transport poloneze va fi redusă cu o treime”, avertizează AsstrA. În plus, peste 30.000 de șoferi din alte țări, inclusiv Belarus, așteaptă decizii privind prelungirea vizelor.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut