Accelerarea comerțului cu Rusia prin Turcia a înfuriat Occidentul. Presa turcă afirmă că în logistică au apărut bariere netarifare pentru camioanele turcești pentru a încetini fluxul de mărfuri către Rusia.

Odată cu prelungirea războiului din Ucraina, sancțiunile SUA și UE împotriva Rusiei au crescut. Cu toate acestea, accelerarea comerțului cu Rusia prin Turcia a înfuriat Occidentul. După „scrisoarea” trimisă ONG-urilor în iunie, o delegație a guvernului SUA, inclusiv Elizabeth Rosenberg, subsecretarul american al Trezoreriei, a venit săptămâna trecută în Turcia şi a avertizat oamenii de afaceri turci cu privire la sancțiuni dacă lucrează cu companiile oligarhilor ruși. Potrivit informațiilor obținute de DÜNYA, delegația a avertizat că ar putea fi impuse diverse sancțiuni celor care lucrează cu oligarhii ruși și cu companiile care au capital rusesc peste 75%. Pe de altă parte, barierele netarifare pentru camioanele turcești au început să afecteze logistica pentru a încetini fluxul de mărfuri către Rusia.

Confruntat cu embargourile SUA și UE, permisiunea guvernului pentru importuri paralele în Rusia din martie a transformat Turcia într-un „nod de tranzit” pentru această țară. Mărfurile care provin din diferite țări ale lumii sunt descărcate în porturile Turciei și transferate pe navele care vor merge în Rusia prin proces de reexport, fără ca mărfurile să fie naționalizate. O metodă similară este utilizată pentru transportul rutier în zonele deservite. Multe companii rusești și-au deschis reprezentanțe în Turcia pentru a realiza importuri paralele. Numărul companiilor cu capital rusesc stabilite în Turcia s-a dublat în primele 8 luni ale acestui an: 729. Exporturile din Turcia către Rusia s-au accelerat și ele – în primele 9 luni au crescut cu 43% și au depășit 5 miliarde de dolari. Importurile din Rusia către Turcia, în schimb, au crescut cu aproximativ 125% și au depășit 45 de miliarde de dolari.

Pe de altă parte, Occidentul, care consideră că Turcia este slabă când vine vorba de sancțiuni împotriva Rusiei, încetineşte comerțul Turciei. Astfel, unii exportatori au întâmpinat obstacole logistice, mai ales în ultimele zile, în timp ce trimiteau mărfuri în Rusia. Un om de afaceri care activează în industria chimică a spus: „Nu am reușit să trimit bunurile cumpărătorului din Rusia de zile întregi. Nu pot găsi nave şi marfa așteaptă în depozit. Unii armatori nu s-au dus în regiune pentru a evita riscurile cu privire la sancțiuni.”

A devenit dificil pentru camioanele turcești să treacă granița

Pe rutier problemele sunt mai mari – au început inspecții stricte la porțile de frontieră ale Turciei cu Georgia și Bulgaria, în special la camioanele cu destinația Rusia, iar unele produse nu au voie să treacă deși nu sunt pe lista celor „interzise”. Potrivit informațiilor pe care DÜNYA le-a primit de la Asociația Internațională a Transportatorilor din Turcia (UND), s-au amplificat în special controalele la intrările în Georgia și au fost întâlnite bariere netarifare. Se spune că Georgia a pus pe ordinea de zi și sancțiuni împotriva Rusiei. Oficialii Asociației Furnizorilor Internaționali de Servicii de Expediție și Logistică din Turcia (UTIKAD) au declarat că timpii de așteptare la punctele de frontieră UE au crescut. În special procesul de trecere a camioanelor prin aparate cu raze X durează mult mai mult decât în trecut. Pe de altă parte, șoferii turci întâmpină mari dificultăți în obținerea unei vize Schengen. Practic, potrivit Lojiport, Occidentul încearcă să împiedice comerțul cu Rusia punând presiune asupra sectorului logistic, fără a se confrunta direct cu guvernul turc.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut