În lipsa consensului politic, dar şi ca urmare a situaţiei economice și, poate, a respectării angajamentului față de sectorul transporturilor de a nu stabili taxe fără acordul acestuia, guvernul spaniol s-a văzut nevoit să propună Uniunii Europene planuri alternative de eliminare a taxelor rutiere, care ar fi trebuit introduse în 2024, conform principiului „poluatorul plătește”. Guvernul spaniol a convenit cu UE să anuleze modelul de taxare de autostradă pentru camioane în cadrul Planului de redresare, propunând în schimb un nou plan pentru stimularea sectorului feroviar.
Guvernul spaniol nu va trebui să se angajeze față de UE să implementeze un model de taxare pe autostradă în 2024. Lipsa consensului asupra măsurii a determinat guvernul să înlocuiască propunerea cu un stimulent pentru transportul feroviar. Din cele 140.000 de milioane de euro pe care Spania urma să le primească în diverse tranșe, pe măsură ce erau implementate reformele angajate în Planul de redresare, 8.000 de milioane de euro corespundeau celei de-a șasea plăți și aveau drept condiție lansarea unui plan de taxare pentru rețeaua de drumuri în 2024.
Noul plan propus acum ca alternativă include angajamentul de a implementa programul de dezvoltare feroviară pe coridoarele unde este viabil. În plus, guvernul spaniol s-a angajat să subvenționeze tarifele de transport feroviar de marfă timp de cel puțin cinci ani. De asemenea, a fost definit un program de sprijinire a transportului feroviar de marfă, care va include măsuri de încurajare a tranziției de la transportul rutier la cel feroviar, precum și promovarea modernizării și inovației în sectorul transportului feroviar.
CE nu a aprobat acest nou pachet de măsuri, deoarece alte probleme sunt încă în discuție, așa că acordul final va fi confirmat abia săptămâna viitoare.