În contradicţie cu estimarea inițială privind pierderi de aproximativ 20 de miliarde UAH (515 milioane de euro) în 2023, Căile Ferate Ucrainene ar putea obține chiar un anumit profit anul acesta. Simultan, compania lucrează cu mai mulți parteneri pentru a aborda problemele de conectivitate cu restul Europei și transportul feroviar eficient de marfă.

În ciuda provocărilor de export cu care s-a confruntat Ucraina, amplificate de interzicerea importurilor de cereale din țările vecine, anul acesta pare a fi de succes. Yevhen Liașcenko, președintele consiliului de administrație al Căilor Ferate Ucrainene, a declarat într-un interviu acordat Interfax-Ucraina că acum caută posibile soluții în această problemă. Sinergiile cu România, Moldova și Lituania sunt aparent în fruntea agendei, potrivit Rail Freight.

Porțile portuare pentru export sunt departe de a atinge nevoile de capacitate. Porturile poloneze Gdynia și Gdansk pot găzdui 8,5 milioane de tone de marfă pe an, în timp ce portul Constanța se confruntă cu o serie de limitări, care rezultă și din faptul că este utilizat pentru importurile ucrainene. În același timp, faptul că România și Polonia au și nevoi de export de cereale, înseamnă că şi capacitatea portuară în perioadele de vârf de recoltare va fi chiar mai restrânsă.

Pe de altă parte, porturile baltice pot găzdui 20 de milioane de tone de mărfuri anual. Cu toate acestea, potrivit Liașcenko, luarea în considerare a soluției pentru porturile baltice este doar o chestiune de timp.

Ucraina, Moldova și România au susținut întâlniri consecutive la nivel înalt pentru a crește tranzitul de mărfuri ucrainene. Unul dintre planuri este creșterea tranzitului de mărfuri prin România de la 2,5 la 4,5 milioane de tone anual. Pentru Liașcenko, acest lucru ar putea fi posibil datorită unor îmbunătățiri ale infrastructurii cu Republica Moldova – și anume punctul de trecere a frontierei Berezine – Basarabiaska.

Cu toate acestea, există încă multe restricții pe partea română privind în principal infrastructura de transbordare feroviară în portul Galați, ceea ce duce la cozi lungi de vagoane care așteaptă să treacă granița. Totuși, se pare că și România ar putea urma exemplul Moldovei și ar putea aplica reduceri tarifare pentru mărfurile ucrainene, ceea ce Liașcenko se așteaptă să se întâmple în curând.

De la începutul anului, Căile Ferate Ucrainene au reînnoit 854,3 km de şine, cu 22% mai mult decât cu un an înainte. În ianuarie-august 2023, au fost efectuate reparații majore de cale ferată folosind materiale noi pe 217,4 km, cu 55% mai mult decât în aceeași perioadă din 2022. De asemenea, pe parcursul a 8 luni, a fost efectuată revizia majoră a 119,4 km de cale ferată. Reparațiile medii au fost finalizate pe 517,5 km de cale, cu 17% mai mult decât în aceeași perioadă din 2022.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut