Conform Eurostat, peste 20% din kilometrii parcurși în transportul rutier european reprezintă curse pe gol, fără încărcătură. Această problemă afectează negativ companiile prin creșterea costurilor operaționale, uzura vehiculelor și impactul ecologic nefavorabil.
După cum relatează Truck Focus, specialiștii de la Eurowag identifică mai mulți factori care contribuie la acest fenomen, precum lipsa încărcăturilor în apropierea punctelor de descărcare (dificultăți în găsirea unor comenzi pentru traseul de întoarcere), planificarea deficitară a rutelor (neutilizarea optimă a resurselor și a vehiculelor), fluxul insuficient de informații între companii și clienți (coordonarea slabă poate genera ineficiențe în alocarea sarcinilor), cerințele specifice de transport (solicitările speciale, cum ar fi controlul temperaturii sau transportul de mărfuri periculoase, pot limita oportunitățile de încărcare) sau reglementările legale (uneori, restricțiile impuse de legislație cresc riscul de kilometri pe gol).
Recenta modificare a reglementărilor UE, care elimină obligația de a returna camioanele în țara de origine la fiecare opt săptămâni, este văzută ca un pas pozitiv pentru reducerea călătoriilor pe gol. Totuși, Mateusz Włoch, de la Inelo, subliniază că aceasta este doar o parte a soluției și că o abordare mai amplă este necesară.
Specialiștii Inelo propun mai multe strategii pentru a minimiza kilometrii fără încărcătură:
– extinderea rețelei de clienți – diversificarea portofoliului de clienți poate facilita găsirea comenzilor pe ruta de întoarcere.
– backhauling și consolidarea comenzilor – combinarea transporturilor de la mai mulți clienți pentru a maximiza utilizarea vehiculelor.
– optimizarea rutelor – utilizarea datelor pentru a identifica cele mai eficiente trasee.
– tehnologii telematice avansate – soluții care îmbunătățesc monitorizarea vehiculelor, planificarea rutelor și gestionarea datelor despre trafic.
Telematica joacă un rol esențial în creșterea eficienței transportului. Aceasta permite monitorizarea în timp real a vehiculelor, ajustarea rutelor în funcție de condițiile din trafic și accesul rapid la informații relevante, cum ar fi punctele de service sau întreruperile neașteptate.