Numeroși transportatori au răspuns la apelul făcut de UE de a scoate cerealele din Ucraina cu ajutorul camioanelor. Iar în prezent, pe drumurile de aici există o amplă acțiune de transport care, însă, nu scapă de controalele atente ale inspectorilor ucraineni sau de sistemele moderne de cântărire a vehiculelor din mers. Imediat ce au fost puse în funcțiune aceste sisteme, au fost detectate depășiri chiar și de 28 de tone la transporturile de cereale.
Cântărirea se face cu un sistem avansat, care a fost inactiv în primele luni de război, dar care, de curând, a fost repus în funcțiune de Ukrtransbezpieka, organismul de control din Ucraina.
Porțile numite WIM-Complex au fost lansate pe 16 mai, pe principalele drumuri ucrainene, cu excepția zonelor în care există lupte. Acestea determină automat greutatea unui vehicul în mers și o pot raporta imediat autorităților. Noile sisteme sunt testate până la data de 22 mai, după care va începe aplicarea şi sancționarea.
Încă din primele două zile de funcționare, sistemul WIM-Complex și-a demonstrat eficiența. Pe 16 mai, a fost fotografiat un ansamblu cu șase axe cu autotractor MAN TGX încărcat cu cereale, care cântărea 62,4 tone, cu o supraîncărcare de peste 22 de tone. Iar pe 17 mai, acest rezultat a fost surclasat de un ansamblu cu șase osii cu remorcă basculabilă de cereale trasă de Scania P400, la care greutatea a arătat 68,5 tone, ceea ce înseamnă o depășire de 28 de tone.
Dacă nu ar fi fost perioada de probă, ambii transportatori ar fi primit până la 2.000 de euro amendă.