Comisia Europeană lucrează la noi reglementări referitoare la lungimea și greutatea camioanelor, scopul fiind acela de a permite utilizarea generală de ansambluri de 25 m lungime, cu o greutate totală de 44 t. Aceste reglementări ar putea intra în vigoare din 2026 în transportul internațional.

Mai multe companii de top din industria feroviară au comandat un studiu, potrivit 40ton.net, prin care s-a urmărit analizarea efectelor pe care aceste reglementări le va avea asupra căilor ferate. Proiectul a fost comandat companiei germane de consultanță D-Fine, iar rezultatele acestuia vor fi folosite probabil pentru a se opune planurilor UE.

Astfel, potrivit D-Fine, admiterea în UE a acestor camioane va reduce cererea pentru transportul feroviar cu 21%. Situația se va adăuga pierderilor deja existente din transportul intermodal (rutier și feroviar). Iar toate acestea combinate vor aduce încă 10,5 milioane de camioane în plus pe șosele în fiecare an crescând congestionarea drumurilor și emisiile de gaze cu efect de seră.

Cu cât camioanele sunt mai lungi și mai grele, cu atât transportul rutier va fi mai atractiv și cu atât mai multe companii vor abandona calea ferată, consideră analiștii D-Fine. S-a remarcat, de asemenea, că vehiculele mai lungi nu s-ar potrivi la dimensiunile vagoanelor și, în același timp, nu s-ar încadra în multe terminale de transbordare. Prin urmare, ideea de a muta camioanele în trenuri va deveni mult mai dificil de implementat.

Însă raportul nu menționează şi rezultatele pozitive ale testelor efectuate în multe țări europene. Ansamblurile de 25 de metri s-au dovedit a fi mult mai ieftine pe tonă-kilometru, au contribuit deja la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și, în același timp, nu au demonstrat un risc crescut de accidente și nu au avut un impact negativ asupra stării drumurilor. Pe scurt, calea ferată poate pierde aici, dar beneficiile pentru întreaga economie pot fi cu adevărat enorme.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut