Perspectiva unei crize a cărbunelui ca urmare a embargoului asupra gazelor rusești a dus la un nou fenomen în industria transporturilor. Pe rutele dintre Asia Centrală și Polonia au fost observate convoaie de camioane cu cărbune. Transportul se face pe roți din Kazahstan, iar camioanele aparțin companiilor asiatice mai ieftine.

Fenomenul a fost observat de site-ul polonez Wysokienapiecie.pl. Până acum, materia primă lipsă era adusă în Polonia cu trenuri și nave. După ce guvernul polonez a impus embargoul asupra cărbunelui rusesc, lanțul de aprovizionare din Est a fost aproape imediat întrerupt deoarece transportul cărbunelui din Kazahstan în Polonia trecea prin porturile rusești și, potrivit birourilor vamale poloneze, o astfel de marfă este supusă sancțiunilor. Însă Polonia folosește mai mult cărbune decât extrage – anul trecut diferența a fost de până la 15 milioane de tone.

Potrivit Wysokienapiecie.pl, cele mai căutate tipuri de cărbune sunt nucă și brichete, obținute aproape în întregime din cărbunele rusesc blocat. Acum acest cărbune este transportat pe o distanță de peste 4.000 de km de convoaie formate adesea din 20 de ansambluri de camioane, care aparțin transportatorilor mai ieftini din Kazahstan, Uzbekistan sau Turkmenistan, uneori chiar și din Iran.

Însă, aceasta este doar o soluție temporară, deoarece transportul rutier are o eficiență foarte scăzută atunci când vine vorba de mărfuri în vrac. În timp ce o navă poate prelua încărcături de până la 185.000 de tone, un convoi transportă doar 400 de tone de cărbune.

În plus, jurnaliștii comerciali prevăd că această modalitate alternativă de transport a cărbunelui ar putea înceta în curând să mai existe din cauza temerilor kazahe cu privire la… penuria de cărbune. Guvernul de la Astana a anunțat deja introducerea unui embargo asupra exporturilor de gaze pentru a evita creșterea prețurilor, dar și un deficit de cărbune în Kazahstan.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare