Potrivit CBRE, piața imobiliară germană industrială și logistică a rămas relativ stabilă în 2022 în ansamblu, dar recent a devenit vizibilă o slăbire semnificativă a cererii, fapt datorat și comerțului electronic stagnant.

Potrivit CBRE, piața imobiliară germană industrială și logistică a atins o ocupare de 8,2 milioane de metri pătrați în 2022 (-1% faţă de 2021). În ansamblu, deși piața este încă foarte activă – cu 29% peste media pe 10 ani – a existat o slăbire continuă de la un trimestru la altul. În T4 2022, piața imobiliară industrială și logistică a avut o ocupare de doar 1,6 milioane de m2, relatează Verkehrs Rundschau. „Pe de o parte, unii utilizatori au fost ușor precauți din cauza economiei, pe de altă parte, lipsa spațiului a fost exacerbată de creșterea costurilor de construcție și de dobânzi, iar începerea de proiecte speculative în cazuri individuale au fost amânate în locațiile tip B”, spune Rainer Koepke, șeful departamentului industrial și logistică al CBRE în Germania. „Este izbitor că 60% din cifra de afaceri cu spații a avut loc în prima jumătate a anului și doar 40% în a doua jumătate.”

2022 a prezentat câteva provocări pentru dezvoltatorii de proiecte, adaugă Armin Herrenschneider, șef al departamentului industrial și logistică la CBRE. Pe lângă costurile de finanțare, au crescut și costurile de construcție, în vreme ce prețurile de vânzare au scăzut considerabil. „Ca urmare a cererii puternice de spațiu, totuși, aici se va găsi un nou echilibru pe piață – susținut de chiriile în creștere”, prezice Herrenschneider. Pe parcursul lui 2022, chiria medie pe primele 5 piețe a crescut cu 11%, până la 7,58 EUR/m2.

Scăderea cererii în segmentul e-commerce este izbitoare. După ce cererea de spațiu a fost inițial mare în prima jumătate a lui 2022, aceasta a scăzut semnificativ în a doua jumătate. Însă această scădere a fost compensată de cererea din partea altor companii de retail, astfel încât ocuparea de spațiu în segmentul de retail a fost cu doar 1% sub nivelul din 2021, de 3,3 milioane m2.

Au existat schimbări în 2022 în ocuparea spațiului de către companiile de producție și de logistică. În timp ce producătorii și-au crescut cifra de afaceri în spațiu cu 25%, până la 1,7 milioane m2, cea a companiilor de logistică a scăzut cu 24%, până la 2,2 milioane m2. „La începutul anului, constrângerea cauzată de economie ar putea continua efectul de încetinire a pieței, dar nu există riscul unor locuri vacante mai mari, având în vedere lipsa masivă continuă de spațiu și provocările în dezvoltarea proiectelor”, preconizează Koepke. Dacă tendința actuală se menține, este previzibil că recordurile din 2021 și 2022 nu se vor repeta, iar piața ar putea reveni la rezultatele anilor 2016-2020 cu 6-7 milioane m2 fiecare. „Boom-ul special al pandemiei în comerțul electronic s-a încheiat, dar nevoia de optimizare rapidă a logisticii legată de lanțul de aprovizionare va declanșa o cerere constantă de spațiu”, încheie Koepke.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut