Pe fondul inflației crescute și a avantajului numărului mare de facilități de la locul de muncă, munca de la birou a redevenit preferată de angajaţi, ridicând piața de închiriere de spații de birouri în 2022 cu +5% față de 2021 și cu +20% față de 2020. Trendul se va menține şi în 2023, an în care cererea pentru spații de birouri este mai mare decât oferta pentru acest tip de servicii, urmând să fie disponibile pentru închiriere suprafețe de peste 112.000 m2 în noi clădiri de birouri, după cum arată cel mai recent raport CBRE România – „Market Outlook 2023”. 

Stocul modern de spații de birouri va ajunge la 3,4 milioane m2 în București până la finele anului, fiind construite cinci clădiri de birouri. Printre acestea, amintim faza a doua a proiectului U-Center Campus (35.000 m2), faza a doua a proiectului One Cotroceni (34.500 m2) și faza a doua a proiectului @Expo (28.600 m2).

Potrivit analizei CBRE România, care deţinea în 2022 din segmentului de Office o cotă de piață de 25%, tranzacțiile pe acest segment își vor menține trendul de creștere, chiar și în contextul în care există încă multinaționale care nu au luat o decizie fermă privind modul în care vor utiliza spațiile de birouri în continuare.

Pe piață vor domina următoarele tendințele în 2023:

  1. Închirierea spațiilor de birou își menține trendul ascendent

După un 2022 cu activitate intensă pe segmentul de Office, în care au fost închiriate spații în toate zonele din București, piața de închiriere de spații de birouri se apropie de nivelul pre-pandemic. Trendul de creștere se va menține în 2023. De asemenea, un semnal pozitiv este creșterea constantă de ~7% de la an la an a suprafețelor reprezentând noi închirieri și expansiuni, atingând în 2022 un procent de 28%, care reprezintă vârful ultimilor 5 ani pe acest tip de tranzacții.

  1. Cererea e mai mare decât oferta

Contextul anului 2023 este creat de o piață pe care cererea va fi mai mare decât oferta. Dacă ne raportăm la activitatea de închiriere de spații de birouri în 2022, 60% e reprezentată de tranzacții noi, excluzând tranzacțiile de renegociere și prelungire contractuală, reprezentând o creștere de 5% față de 2021 și 20% față de 2020. În același timp, numărul de metri pătrați ce vor fi livrați în 2023 este mult inferior standardului din București, anul acesta fiind prevăzute livrările a 5 clădiri noi de birouri, cu o suprafață totală de aproximativ 112.500 m2, mult inferioară standardului tradițional anual din București cuprins între 200.000 m2 (2020) și 300.000 m2 (2022).

  1. Facilitățile din jurul biroului modifică preferințele în detrimentul muncii remote

Productivitatea este mai mare, iar rezultatele sunt obținute mai ușor atunci când angajații lucrează împreună sau discută față în față, la birou. De aceea, munca la birou crește în preferințe în detrimentul celei remote atunci când este implementat un sistem hibrid.

În ultimul an, în contexul existenței diverselor facilități la sediul companiei, angajații au ales într-un număr mai mare să lucreze de la birou, iar solicitările de la începutul lui 2023 susțin acest trend.

„Piața de închiriere de spații de birouri este în creștere și cunoaște o perioadă excepțională cu schimbări benefice nemaiîntâlnite. Clădirile de birouri nu mai sunt despre clasa A sau B, ci despre spații de birouri în clădiri verzi, în proiecte care susțin interacțiunile umane potrivite și despre moduri eficiente de a construi comunități în jurul unor facilități pe care nu le poți avea în altă parte. Cum tot mai multe companii caută spații care să îndeplinească criteriile ESG și, totodată, dorințele oamenilor, a avut loc o transformare a spațiului de lucru, cu facilități și concepte de amenajare pentru angajați, cu accent pe dezvoltarea de comunități, ceea ce face ca munca de la birou să crească în preferințele oamenilor”, spune Tudor Ionescu, Head al A&T Services Office în cadrul CBRE România.

Potrivit CBRE, 74% dintre clădirile de birouri din București dețin certificate verzi și îndeplinesc condițiile ESG, trend care continuă să crească, fiind unul dintre criteriile principale în alegerea spațiului de birouri de către companii.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut