Înregistrarea mărfurilor sensibile, cu risc fiscal ridicat – legume, fructe, băuturi alcoolice, produse minerale, îmbrăcăminte și încălțăminte – în Sistemul național de monitorizare a transportului rutier RO e-Transport, creat de Ministerul Finanțelor în colaborare cu ANAF și Administrația Vămilor Române, va deveni obligatorie de la 1 iulie 2022. Sancțiunile pentru nerespectare vor fi, potrivit EY România, extrem de severe: amenzi cuprinse între 5.000 și 100.000 RON și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate (în situații specifice, de exemplu în cazul nedeclarării bunurilor sau a declarării unei cantități diferite de cea care face obiectul transportului). Sistemul RO e-Transport este similar sistemului SENT ICT (Electronic Control System for Transport), care funcționează în prezent în Polonia.

OUG nr.41/2022 pentru instituirea sistemului RO e-Transport a fost publicată în MO nr.356/11 aprilie 2022. Scopul principal al implementării sistemului RO e-Transport este creșterea colectării impozitelor și taxelor către bugetul de stat, precum și prevenirea și suprimarea comerțului ilegal cu mărfuri. „Reducerea evaziunii fiscale este unul dintre obiectivele propuse pentru anul acesta. Românii ar trebui să beneficieze de investiții publice și de îmbunătățirea nivelului de viață susținut de cea mai eficientă colectare a impozitelor și taxelor. Introducerea atât a radarului de marfă, a RO e-Transport, cât și a facturii electronice RO sunt măsuri de evitare și de atenuare care se vor dovedi eficiente într-un interval de timp scurt”, a declarat ministrul român de Finanţe, Adrian Casiu.

Autoritățile române, potrivit portalului startupcafe.ro, doresc să controleze aprovizionarea cu următoarele bunuri:

– legume, plante, rădăcini și tuberculi, produse alimentare care se încadrează la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv;

– fructe comestibile, coaja de citrice sau pepeni galbeni aferente codurilor NC de la 0801 la 0814 inclusiv;

– băuturi, băuturi alcoolice și oțet care se încadrează la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv;

– sare, sulf, pământ și piatră naturală, gips, var și ciment, aferente codurilor NC 2505 și 2517.

– articole de îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate, care se încadrează la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv;

– îmbrăcăminte și accesorii vestimentare, cu excepția celor tricotate sau croșetate, sub codurile KN 6201-6212 inclusiv și codurile KN 6214-6217 inclusiv;

– încălțăminte, ghete și altele asemenea, părți ale acestor produse, care se încadrează la codurile KN 6401-6405 inclusiv.

Prin intermediul sistemului RO e-transport se vor monitoriza următoarele tipuri de transporturi de bunuri (pe teritoriul României):

– transportul bunurilor provenite din achiziții și livrări intracomunitare;

– transportul bunurilor provenite din importuri și exporturi;

– transportul bunurilor între două locații situate pe teritoriul României;

– transportul bunurilor provenite din tranzacții intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României.

Fiecare operațiune de transport care îndeplinește condițiile de mai sus trebuie să fie preînregistrată în sistemul RO e-Transport și va primi un cod ITU unic generat automat.

Transportatorul trebuie să aibă în orice moment codul ITU în timpul transportului în România, în formă fizică sau electronică, împreună cu documentația care însoțește transportul mărfurilor cu risc fiscal ridicat.

Declararea în sistemul RO e-transport va fi obligatorie pentru următoarele categorii:

– beneficiarul achizițiilor intracomunitare, respectiv furnizorul în cazul livrărilor intracomunitare;

– importatorul, respectiv exportatorul, înscriși în declarațiile vamale în cazul operațiunilor de import și export;

– furnizorul în cazul bunurilor ce fac obiectul unor tranzacții locale;

– depozitarul în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit.

Obligația de înregistrare în RO e-Transport nu se aplică transporturilor de mărfuri ale misiunilor diplomatice, organizațiilor internaționale și forțelor armate ale statelor străine membre ale UE, inclusiv NATO.

Sistemul permite urmărirea următoarelor informații de transport:

– informaţii despre expeditor şi destinatar;

– denumirea, caracteristicile, cantitatea şi costul mărfurilor transportate;

– locuri de încărcare şi descărcare;

– date despre vehiculele utilizate;

– codul ITU.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut