Prăbușirea pieței auto din 2020 a lovit puternic piața europeană a anvelopelor, dar cererea actuală tot mai mare de anvelope pentru camioane constituie un remediu. În contextul înăspririi legislației europene de mediu, anvelopele „verzi” devin mai populare.
În 2020, vânzările europene de anvelope pentru OEMs au scăzut cu 23% (de la an la an) pentru anvelopele pentru automobile și cu 18% pentru camioane. Pe zona after-market, scăderea a fost de 12% la anvelopele pentru automobile, 9% pentru moto și scutere și de 4% la anvelopele pentru camioane (conform ETRMA), în timp ce vânzările de pneuri agricole au rămas neschimbate.
Cauza scăderii a fost reducerea globală a producției de automobile. Potrivit Organizației Internaționale a Producătorilor de Autovehicule, Germania (-24%), Franța (-39%), Marea Britanie (-29%), Italia (- 15%), Republica Cehă (- 19%), Spania (- 20%) și Polonia (- 31%) au înregistrat scăderi semnificative.
Pe fondul măsurilor de carantină asincrone din diferite țări și a întreruperilor lanțurilor de aprovizionare, producătorii și distribuitorii au acumulat stocuri mari de anvelope de vară produse în primăvara lui 2020 și anvelope de iarnă care nu au fost vândute din cauza vremii neobișnuit de calde, ceea ce a crescut cheltuielile pentru depozitare ale companiilor. În timp ce stocurile excedentare se aflau în depozite, reluarea creșterii producției a fost întârziată.
În ultimul trimestru al lui 2020, cererea de anvelope pentru vehicule agricole, motociclete, scutere și camioane a reînceput să crească. Aceste segmente din aval vor sprijini piața anvelopelor din UE în 2021.

Anvelopele „verzi” fabricate dintr-un sistem silica (dioxid de siliciu)-silan devin mai populare în Europa, pe fondul înăspririi cerințelor de mediu. Anvelopele „verzi” prezintă o aderență mai bună pe drumurile umede, rezistență la rulare mai mică și, ca rezultat, o eficiență mai mare a combustibilului în comparație cu anvelopele convenționale.

România, în „cărţi“ la exportul de anvelope
Țările cu cele mai mari volume de producție de anvelope în 2019 au fost Germania (74 de milioane de unități), Polonia (48 de milioane de unități) și Spania (43 de milioane de unități), cu o cotă combinată de 38% din producția totală. Aceste țări au fost urmate de România, Portugalia, Franța, Cehia, Marea Britanie, Italia și Ungaria, care au reprezentat încă 50%.
Din 2012 până în 2019, cea mai notabilă rată de creștere în ceea ce privește producția de anvelope, între ţările cheie, a fost atinsă de Ungaria, în timp ce producția de anvelope pentru ceilalți lideri a înregistrat o scădere a cifrelor.
În 2019, exporturile de pneuri au scăzut cu 3,8%, până la 405 milioane de unități, în scădere pentru al șaselea an consecutiv, după doi ani de creștere. În perioada analizată, exporturile au înregistrat o scădere perceptibilă. Cea mai importantă rată de creștere a fost înregistrată în 2013, când exporturile au crescut cu 10% de la an la an.
În 2019, Germania (91 milioane unități), urmată la distanță de Polonia (37 milioane), Spania (33 milioane), România (31 milioane), Franța (31 milioane), Cehia (27 milioane), Italia (25 milioane), Ungaria (23 milioane) și Olanda (21 milioane), au fost principalii exportatori de anvelope, generând 79% din totalul exporturilor. Portugalia (18 milioane de unități), Slovacia (17 milioane), Belgia (14 milioane) și Marea Britanie (9,5 milioane) au preluat o mică parte din totalul exporturilor.
În termeni valorici, Germania (5,6 miliarde de dolari) rămâne cel mai mare furnizor de anvelope din UE, reprezentând 20% din totalul exporturilor.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare