Piața coletelor din China este diferită de orice altă parte a lumii. Consumatorii sau internauții s-au angajat în comerțul electronic cu mare entuziasm, atraşi de retailerii de succes, timpii rapizi de livrare și prețurile mici. Ca volum, piața coletelor din China este de aproape cinci ori mai mare decât cea din Statele Unite, iar dezvoltarea pieței a creat o concurență intensă. Piața este dominată de companiile „Tongda” – YTO, STO, ZTO, Best și Yunda, pe lângă operatorul premium S.F. Express și China Post. În încercarea de a câștiga cote de piață, operatorii sunt prinşi într-un război al prețurilor, care, potrivit Biroului poștal de stat din China, a făcut ca prețurile medii ale coletelor să scadă cu 57,1% în ultimul deceniu.

ZTO pretinde a fi lider de piață în ceea ce privește volumele. Peste 90% din coletele sale pot fi atribuite platformelor de comerț electronic, Alibaba fiind un actor important. Din 2016, ZTO a văzut că randamentele coletelor scad de la 0,30 dolari, la 0,19 dolari. Însă ZTO gestionează în mod eficient doar o rețea de colete, în timp ce externalizează colectarea și livrarea către „partenerii de rețea”, care taxează direct consumatorii pentru serviciile last mile. În mod incredibil, la un venit atât de mic/bucată, ZTO obţine în continuare un profit brut, arată Transport Intelligence. Costul unitar al veniturilor companiei a fost de 0,15 USD în 2020, lăsând o marjă brută pe colete de 17,8%. Compania a câștigat, de asemenea, un venit net de 663,1 milioane de dolari în acest an.

ZTO a reușit să facă economii de costuri în ultimii ani printr-o serie de căi, ceea ce i-a permis să obţină în continuare profit. În 2017, a început să crească utilizarea remorcilor mai lungi, de 15 m-17 m în flota sa de transport. Aceste camioane reprezintă acum 81% din vehiculele lor, în creștere față de 39% în 2016. Creșterea capacității de sortare automată pare, de asemenea, să fi asigurat creșteri de eficiență. Faţă de doar 8 linii de sortare automată în 2016, acest număr a crescut la 339 în 2020, ceea ce a ajutat la costurile forței de muncă. În ciuda volumelor care au crescut cu un CAGR de 39,4% în această perioadă, angajații din divizia sa de Sortare au crescut doar cu un CAGR de 5,6%.

Pe lângă deciziile de afaceri, ZTO a beneficiat în ultimul an şi de exonerarea de taxe federale în timpul pandemiei și de prețurile interne mai scăzute ale motorinei.

Coletele la prețuri mai mici beneficiază în mod esențial de volumele Alibaba, pe care se bazează mulţi furnizori.  Războiul continuu al prețurilor aduce însă beneficii pentru Alibaba, făcând produsele de comerț electronic mai atractive.

Datorită influenței unor astfel de entități semnificative pe piață, realizarea de previziuni cu privire la viitorul său este o provocare. Cu toate acestea, este puțin probabil ca situația prețurilor coletelor în continuă scădere să persiste pe termen mediu. Câștigurile suplimentare din eficiență par să devină mai dificil de realizat, marjele fiind strânse. Prețurile motorinei sunt sub presiune să crească pe termen scurt, în timp ce costurile forței de muncă din China continuă să crească. Însă faptul că prețurile au continuat să scadă în ultimele trimestre, va face situația din ce în ce mai dificilă pentru companiile de colete din China pe piața sa unică.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare