Curtea de Justiție a UE a emis o decizie fără precedent în cazul folosirii incorecte sau manipulării tahografului – autoritățile de reglementare nu au dreptul de a amenda transportatorii pentru încălcările anterioare comise în alte țări.

Instanţele au hotărât că nu este legitim ca autoritățile de control ale unui stat membru să sancționeze încălcările comise de un conducător auto într-un alt stat membru sau într-o țară terță. Este adevărat că Regulamentul 561/2006, care reglementează perioadele de conducere și de odihnă, prevede la articolul 19, al doilea paragraf, că „autoritățile competente aplică o sancțiune unei firme și/sau unui conducător auto pentru o încălcare constatată pe teritoriul său pentru care nu a fost deja aplicată o sancțiune, chiar dacă încălcarea a fost săvârșită pe teritoriul unui alt stat membru sau al unei țări terțe“. Cu toate acestea, prezentul standard nu poate fi extins infracţiunilor referitoare la instrumentul care detectează timpii de conducere și de odihnă, și anume tahograful, care este reglementat printr-un regulament diferit: mai întâi 3821/85, apoi înlocuit cu 165/2014.

În hotărâre, judecătorii scriu că „articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul nr. 561/2006 trebuie interpretat în sensul că exclude (şi anume împiedică) anularea de către autorităţile competente ale unui stat membru a unei amenzi împotriva conducătorului unui vehicul sau a unei societăţi de transport încălcarea Regulamentului nr. 3821/85

Cazul care a dat naștere acestei decizii se referă la transportul de pasageri, dar se aplică și transportului de mărfuri. Pe 12 aprilie 2013, la Versailles, Franța, poliția a oprit un autobuz interurban german după ce a descoperit că, în perioada 5-16 martie 2013, vehiculul fusese condus fără un card de conducător auto introdus în tahograf. Ca urmare, transportatorul a fost amendat cu 10.000 de euro, în ciuda faptului că încălcarea nu a avut loc în Franța.

Compania de transport a făcut apoi apel, susținând că în acele zile șoferul efectua transport programat pe o distanță mai mică de 50 km, în care nu era obligat să aibă cardul în tahograf. Această excepție este prevăzută în Regulamentul nr.651/2006 și nu în Regulamentul nr.3821/85 (în vigoare la momentul respectiv). Instanțele franceze au respins recursul, astfel că societatea germană a făcut apel la Curtea de Justiție a UE, care a decis că amenda este ilegală.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut