Situația la zi a delegării serviciului public de transport pasageri in trafic județean demonstrează că în România încercarea de a aplica reglementările UE a eşuat, făcându-se mai degrabă într-o manieră politizată, incompetentă și lipsită de responsabilitate.

Conform datelor actualizate de Federația Operatorilor Români de Transport- F.O.R.T., în momentul de față, la nivel național, doar 5 autorități județene au atribuit 39 de loturi (grupe de trasee) din totalul de 114 scoase la licitație, în timp ce în alte 14 UAT-uri, autoritățile județene au reușit “performanța” de a avea grave probleme (lipsă oferte/anulări, etc.) pentru 112 loturi din totalul de 320. În Giurgiu si Buzău nu a fost depusă nicio ofertă până acum, iar în alte 14 UAT-uri s-au emis hotărâri privind aprobarea documentației de atribuire. Județele Argeș, Caraș Severin, Covasna si Prahova sunt în faza de proiect cu documentația de atribuire, iar județul Timiș nu a inițiat niciun proiect de hotărâre pe acest subiect.

Radiografia F.O.R.T. prezintă dezastrul iminent provocat de lipsa de interes a Ministerului Dezvoltării și ANRSC, coroborat incompetenței de la nivelul administrației publice centrale și locale. Efectul descentralizării a condus la interpretarea reglementărilor din domeniu, suficient de prost elaborate astfel încât să conducă la un dezastru iminent, anunțat încă de acum doi ani de către reprezentanții F.O.R.T.

Efectele negative au impact direct asupra publicului călător din sute de localități aflate pe teritoriul României, ce vor rămâne fără transport județean cel mai probabil de la 1 ianuarie 2023, în pofida tuturor semnalelor de alarmă trase de patronatele din domeniu atât direct în relație cu autoritatea publică centrală, cât și cu autoritățile publice locale.

În mare parte din situațiile prezentate, Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice – A.N.A.P. a efectuat intervenții instituționale, la solicitarea transportatorilor competitori, solicitând autorităților locale refacerea documentației și modificarea acesteia pentru respectarea reglementărilor naționale și comunitare. Întocmirea programelor de transport nu a ținut cont de un principiu unitar valabil, testat în întreaga lume – al rentabilității, dreptului exclusiv sau a compensării serviciului în anumite situații, iar acest lucru, coroborat multitudinii de obligații asumate de către transportatorii privați fără nici un angajament contractual serios din partea autorităților locale, a condus la o lipsă de oferte pentru o mulțime de loturi scoase la licitație.

F.O.R.T. lansează un ultim apel către decidenții de la nivel central și local să oprească acest dezastru până când nu este prea târziu, solictând public premierului Nicolae Ciucă intervenția urgentă și dialog constructiv pe acest subiect. „Este absolut obligatoriu ca aceasta mascaradă a atribuirii prin licitație publică a grupelor de trasee în transportul regulat județean de pasageri să înceteze până când România o să fie pregătită legislativ și administrativ să evolueze în materia acestui serviciu de utilitate publică.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut