Un număr tot mai mare de șoferi slovaci, cehi și germani „migrează” către stațiile de alimentare din Polonia sau Ungaria cu care se învecinează, profitând de disponibilitatea combustibilului. Autoritățile poloneze iau în considerare anumite măsuri de descurajare.

În Ungaria, din noiembrie 2021, și în Polonia de la începutul lui februarie 2022, guvernul încearcă să prevină noi creșteri ale prețurilor la combustibili prin măsuri oficiale.

Având în vedere că prețurile energiei de pe piața mondială sunt în creștere, ceea ce duce la prețuri mai mari la petrol și combustibil pentru încălzire, ţările UE care asigură protecție prin măsuri oficiale devin atractive pentru ţările vecine care nu au astfel de măsuri.

La urma urmei, UE asigură o piață unică și, în principiu, libera circulație a persoanelor peste frontiere între statele membre. Aceasta înseamnă, de asemenea, că, de exemplu, impactul măsurii poloneze asupra prețurilor carburanților nu se oprește la granița poloneză, ci declanșează și „interes public” în regiunile învecinate, pe o distanță rezonabilă de transport.

Linia a fost deschisă de slovaci în toamna anului trecut, când, după plafonarea în Ungaria a prețului carburanților, numărul de vehicule „în vizită” și realimentare în Ungaria a crescut brusc.

În februarie, guvernul polonez a decis să încerce să mențină costul realimentării sub un anumit nivel prin reducerea radicală a TVA-ului la combustibil, ceea ce nu a scăpat atenției persoanelor care locuiesc în regiunile învecinate ale altor state membre. În cazul unei realimentări cu motorină, clientul slovac se poate aștepta la un preț cu 25-30 de cenți mai mic pe litru față de nivelul prețului intern, ceea ce poate însemna o economie de 10-18 euro la umplerea unui rezervor de 60 litri. Dacă se adaugă şi 1-2 canistre în portbagaj, diferența poate fi destul de mare.

În ultimele zile, în consecință, caravane mici au traversat localitățile slovace vecine către Zakopane, Nowy Targ, Czarny Dunajec, Jabłonka – Polonia. În consecinţă, s-a raportat că mai multe dintre benzinăriile din zonă au rămas fără rezerve și au fost nevoite să se închidă temporar.

Între timp, opusul începe să se întâmple la unele mici benzinării din Germania, în jurul graniței cu Polonia, unde localnicii au încetat să cumpere combustibil în ultimele zile și s-au mutat în schimb în Polonia pentru realimentare rapidă. Toate acestea, conform raportului lui Die Welt,

încep să provoace o pierdere de venituri furnizorilor germani, ceea ce provoacă acum faliment.

Potrivit presei, autoritățile poloneze sunt conștiente de fenomen și încearcă prin controale regulate să restrângă numărul celor care colectează și livrează cantități suplimentare, pe lângă simpla realimentare. Conform regulilor actuale, o mașină poate transporta mai multe bidoane de până la 60 de litri, cărora nu li se interzice umplerea implicită.

În ceea ce privește sondele din Ungaria, conform unui raport Euractiv privind fenomenul, este puțin probabil ca majoritatea puțurilor mai mici, aflate mai aproape de graniță, să poată face față sarcinii combinate de vânzare la prețuri complete și aprovizionare cu costul integral pentru prea mult timp.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut