Comisia Europeană a adus câteva clarificări cu privire la modul de aplicare a unor prevederi ale noului Pachet Mobilitate. Una dintre aceste prevederi se referă la obligația companiei de transport de a garanta că șoferii se întorc cel puțin o dată la 4 săptămâni la locul de reședință sau la centrul de operațiuni al companiei. Potrivit Comisiei, „locul de reședință“ ar trebui înțeles ca fiind cel în care locuiește de obicei o persoană, cel puțin 185 de zile în fiecare an calendaristic, datorită legăturilor personale și de muncă.

În cazul unui șofer ale cărui legături de muncă se află într-un loc diferit de cel al personalului, care desfășoară activități de transport în diferite state membre și care, în consecință, poate locui și în diferite locuri situate în diferite state membre, locul de reședință a șoferului trebuie considerat ca fiind cel al legăturilor sale personale, cu condiția ca persoana respectivă să se întoarcă regulat acolo, de exemplu pentru motive familiale.

În ceea ce privește termenul „centru operațional“, trebuie luat în considerare locul în care compania își organizează activitatea, pe teritoriul statului membru al stabilirii efective a companiei.

Cât privește interzicerea de a face pauzele săptămânale regulate la bordul vehiculelor, se clarifică faptul că această interdicție se aplică tuturor conducătorilor auto, indiferent dacă sunt salariați sau independenți, iar scopul acestei prevederi este acela de a preveni oboseala șoferului și de a elimina riscurile privind siguranța rutieră.

În ceea ce privește noile ipoteze de flexibilizare a timpilor de conducere și de odihnă, Comisia clarifică modul în care ar trebui compensată posibila prelungire de până la 2 ore a conducerii maxime zilnice sau săptămânale pentru a ajunge la centrul operațional al companiei pentru a efectua perioada de odihnă reglementară. În această situație, este obligatoriu ca șoferul să noteze manual pe discul tahograf sau pe biletul tipărit cauza care motivează prelungirea timpului de conducere. Această prelungire trebuie să fie compensată cu o perioadă de odihnă echivalentă, care trebuie luată în prelungirea oricărei perioade de odihnă în termen de 3 săptămâni de la aplicarea excepției. De exemplu, dacă un șofer a condus cu 1,5 ore mai mult decât limita zilnică permisă de conducere, trebuie să compenseze acest timp adăugând 1,5 ore timp de odihnă la una dintre perioadele sale de conducere.

Comisia reamintește că, după 4,5 ore de conducere și înainte de următoarea perioadă de conducere, șoferul trebuie să ia o pauză de 45 de minute. În cazul în care un șofer a luat pauza de 45 de minute (sau o pauză de 30 de minute urmată de o pauză anterioară de 15 minute) și apoi trebuie să continue să conducă încă 1-2 ore, șoferul nu este obligat să ia o pauză suplimentară cu 30 de minute înainte de a relua conducerea suplimentară.

În cazurile în care șoferului i se permite o perioadă de conducere de 10 ore pe parcursul zilei, dacă a fost atinsă deja perioada zilnică de conducere și trebuie să continue să conducă încă 1-2 ore pentru a ajunge acasă pentru pauza săptămânală, acesta trebuie să facă o pauză de 30 de minute înainte de a începe acea conducere suplimentară. În schimb, o pauză suplimentară de 30 de minute nu e necesară atunci când șoferul depășește timpul de conducere zilnic cu mai puțin de o oră. De exemplu, dacă un șofer a condus timp de 4,5 ore și apoi a luat o pauză de 45 de minute și ulterior conduce timp de încă 4,5 ore și mai ia o pauză de 45 de minute.

Dacă limita zilnică de timp de conducere este de 10 ore, șoferul poate continua să conducă încă o oră. Dacă, după această oră de condus, trebuie să mai meargă încă 1-2 ore pentru a ajunge acasă, atunci trebuie să facă o o pauză suplimentară de 30 de minute înainte de aceste ore suplimentare.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare