2022 va fi un an record pentru companiile de transport de containere. Un studiu Allianz previzionează o creştere a veniturilor sectorului cu 19% de la an la an și a fluxului de numerar operațional cu 8%. În timp ce tarifele de transport au scăzut cu 32%, ele sunt încă mult peste media pre-pandemi (6.400 USD per container de 40, față de 1.450 USD/unitate). Este posibil ca tarifele de transport să rămână ridicate şi în 2023 (4.550 USD/TEU), având în vedere livrarea întârziată a navelor noi, noile reglementări privind emisiile de CO2, lipsa șoferilor de camion și prețurile mai mari la combustibil, containere și nave, notează Hellenic Shipping News.

Generarea de numerar mai mare decât se aștepta a ajutat companiile de linie să respecte noile standarde ESG (cu investițiile crescând cu 61% în 2021). În plus, datoria brută a scăzut cu 5% în 2021 și previziunile arată mai bine în 2022 și 2023 (-16%, respectiv -11% an/an).

Însă, în ciuda creșterii cheltuielilor de capital, capacitatea de transport nu va crește atât de mult pe cât se aștepta și nici atât de repede pe cât se dorea. Eforturile investiționale recente, deși uriașe, nu au fost în concordanță cu capacitatea sectorului (numerarul din operațiuni a crescut cu 274% în 2021, în medie), iar cea mai mare parte a creșterii investițiilor se explică prin faptul că prețul navelor noi s-a dublat, nu prin comenzi noi mai mari. În plus, în timp ce 35% dintre comenzi ar trebui livrate în 2023 și 39% în 2024, este posibil ca aceste nave să modernizeze flota, nu să o extindă, deoarece reglementările IMO 2023 obligă companiile să retragă navele mai vechi.

După ce aproape și-a dublat veniturile în 2021, sectorul global al transportului de containere se îndreaptă către un alt an record, deoarece tarifele de transport nu arată niciun semn de revenire la nivelurile pre-pandemice pe termen scurt. Luând în considerare un eșantion de 30 de companii maritime globale, rata medie de creștere a veniturilor din sector a fost de 70% în 2021, totalizând 11 miliarde USD per companie. Profitul net mediu a ajuns la 3,5 miliarde USD, deosebit de mare pentru un sector care abia a atins pragul de rentabilitate în ultimii cinci ani.

Atât volumul, cât și prețurile au jucat un rol în aceste rezultate record, dar rata de transport a fost și continuă să fie motorul creșterii. În ceea ce privește volumul, comerțul global de mărfuri a crescut cu 9,8% în 2021 (față de o contracție de 5% în 2020 și un ritm mediu pre-pandemic de +1,6%); în ultimele 12 luni, volumul a crescut cu 5%. În ceea ce privește prețurile, redresarea mai rapidă decât se aștepta a activității economice a declanșat o creștere record a cererii de transport maritim, care a împins tarifele de transport la +113% până în decembrie 2021.

În același timp, aglomerația portuară globală care a început de la finele lui 2020 a contribuit și la creșterea tarifelor de marfă: timpul petrecut în porturi în prima jumătate a lui 2021 a fost cu 11% mai mare în comparație cu media pre-pandemică, reducând numărul de nave în circulație.

În paralel, prețul multor mărfuri a început să crească, inclusiv al oțelului folosit la fabricarea containerelor. Drept urmare, și prețul containerelor a crescut, trecând de la o medie de 80 USD/TEU înainte de pandemie, la 180 USD/TEU. Astăzi, chiar dacă prețurile oțelului au scăzut la niveluri „normale”, containerele rămân scumpe, ceea ce sugerează că cererea de transport maritim este încă mare și blocajele logistice încă persistă.

Într-o măsură mai mică, creșterea tarifelor de marfă poate fi explicată și de alți factori precum deficitul de șoferi de camion, în special în Europa și SUA, și prețurile mai mari ale petrolului brut.

În 2022, profiturile vor fi probabil şi mai bune, deoarece tarifele de transport au rămas foarte ridicate la începutul anului (9.500 USD/TEU între ianuarie și martie) din cauza presiunilor persistente pe lanțul de aprovizionare. Ratele au început să scadă în aprilie (ritm mediu de -1,4% pe săptămână) și ar trebui să scadă în continuare în lunile următoare. Cu toate acestea, estimările Allianz arată că vor rămâne în continuare peste media istorică (1.450 USD/TEU) în a doua jumătate a lui 2022 și chiar pe tot parcursul lui 2023: o medie de 7.350 USD/TEU pentru întreg 2022 și 4.550 USD/TEU pentru 2023.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut