
În martie 2020, după ce au apărut primele aglomerații în transportul maritim de containere, care au afectat întregul lanț de aprovizionare, Comisia Maritimă Federală a SUA (FMC) a început o anchetă cu numele Fact Finding 29. Ancheta a dorit să verifice dacă există un cartel între companiile de transport maritim la baza majorărilor de preț. În cei doi ani de anchetă, oficialii FMC au audiat sute de operatori din întreg lanțul logistic, iar la final raportul a achitat companiile, în special cele trei alianțe principale, de acuzația de a fi creat un cartel.
Raportul anchetei de constatare a efectelor pandemiei de Covid-19 asupra transportului maritim a fost publicat la 31 mai 2022 de comisarul Rebecca Dye de la Comisia Maritimă Federală a SUA. Potrivit acestuia, tarifele de transport au crescut ca urmare a dinamicii pieței și mai precis a combinației dintre cererea foarte mare de transport cauzată de nevoia puternică de mărfuri a consumatorilor americani, de pandemie și de congestionarea lanțului de aprovizionare. FMC precizează că nu detectează nicio lipsă de concurență. Dimpotrivă, potrivit Rebeccai Dye, „concurența dintre transportatorii maritimi comuni, cele trei alianțe principale și membrii fiecăreia dintre ele, este viguroasă. Piața serviciilor maritime rămâne extrem de contestabilă, în special în comerțul trans-pacific”. Raportul adaugă că „piețele sunt competitive și ratele mari de transport maritim au fost determinate de cererea fără precedent a consumatorilor, în special în Statele Unite, care a depășit oferta de capacitate navală. Aglomerația a limitat și mai mult capacitatea disponibilă”.
În raport sunt date și 12 recomandări, care decurg din problemele ridicate de operatorii din lanțul logistic. Printre acestea se numără necesitatea adoptării de noi reguli pentru returnarea containerelor goale și termenele limită de returnare timpurie, lansarea unei investigații privind taxele suplimentare impuse de transportatori și terminale și angajamentul de a coordona navigația în gol.
Parlamentul federal dezbate Actul de reformă a transportului maritim oceanic, care ar trebui să crească puterea FMC. Acesta a fost aprobat de Senat și acum trebuie să obțină votul Camerei.