Reprezentanții Consiliului și ai Parlamentului UE au convenit asupra unui compromis pentru revizuirea Directivei privind eurovinieta, care presupune înlocuirea sistemului de taxare bazat pe timp cu cel în funcție pe distanța parcursă pe principalele rute transeuropene de transport (TEN-T), în termen de opt ani de la intrarea în vigoare a acesteia. Dacă statele membre aplică un sistem comun de viniete, acestea mai au încă doi ani în plus pentru a-și adapta sistemul. În zonele cu o densitate scăzută a populației sau pentru vinietele valabile doar pentru o parte limitată a traseului, se poate utiliza în continuare un sistem de taxare în funcție de timp, dar va trebui informată CE. Astfel, statele membre pot combina cele două sisteme de taxare pentru camioane sau doar pentru anumite clase de camioane. Potrivit Președinției Consiliului portughez, standardele de poluare euro existente și noul sistem introdus bazat pe emisiile de CO2, ar putea fi aplicate variat. Taxarea va lua în considerare principiile „utilizatorul plătește” și „poluatorul plătește” și va oferi statelor membre flexibilitate în a-și proiecta aceste sisteme.

În plus, statele membre vor putea stabili taxele de drum în funcție de categoria vehiculelor, de exemplu pentru camioane, autoturisme și autobuze. Dar, va trebui să existe și viniete de o zi pentru vehiculele aflate în tranzit.

Noul sistem se va aplica inițial camioanelor grele și se va baza pe emisiile de CO2. Apoi ar putea fi extins treptat la alte vehicule comerciale și adaptat la progresul tehnic. Pentru camionete și microbuze, din 2026, dacă este posibil din punct de vedere tehnic, vor exista taxe diferite, în funcție de standardele de mediu. În plus, vehiculele hibride nu vor putea să beneficieze de o dublă reducere a taxei. Dacă se percepe o taxă pentru camion, se vor percepe taxe suplimentare pentru poluarea aerului după o perioadă de tranziție de patru ani. Pot exista excepții numai dacă există riscul unui trafic alternativ „cu consecințe negative neintenționate“. În orice caz, statele membre pot impune taxe suplimentare pentru camioane în funcție de emisiile de CO2.

Principiile pentru alocarea veniturilor provenite din taxele de drum rămân neschimbate. În plus, statele nu sunt obligate să folosească  aceste venituri pentru proiectele de infrastructură. Iar dacă doresc să impună suprataxe pentru blocajele de trafic, se va putea percepe o taxă cu până la 50% mai mare pe rutele puternic aglomerate, dacă toate statele membre în cauză sunt de acord. Vor continua să existe excepții de la noile reglementări pentru regiunile slab populate și pentru drumurile cu taxă administrate în regim privat.

Nu există o hotărâre finală

Deşi excepțiile nu au fost încă definitiv confirmate de Consiliul European, se pare că acest lucru este doar o simplă formalitate. Markus Ferber, purtătorul de cuvânt al politicii de transport al CSU în Parlamentul European, a anunțat într-un comunicat de presă că acordul este „plin de atâtea excepții încât o brânză elvețiană ar fi geloasă“. În plus, el a afirmat că includerea excepțiilor nu va duce la introducerea unei taxe uniforme la nivel European și nici nu ar aduce vreun beneficiu mediului înconjurător. „Este clar că toți cei care au negociat prezentul acord  provin din țări care nu sunt afectate de noua Eurovinietă.“

Dacă se confirmă orientarea revizuită privind costurile rutiere, statele membre ale UE au la dispoziție doi ani pentru a o transpune în legislația națională.

Transpunerea Eurovinietei în legislația românească

Noile prevederi ale Eurovinietei vor trebui transpuse şi în legislaţia românească. Vehiculele grele din transportul rutier vor fi taxate în funcţie de kilometri parcurşi de la finalul lui 2023, noile reguli urmând să fie introduse după consultări cu companiile de transport, a afirmat ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă. „Pentru maşinile de peste 7,5 t – camioane, tiruri, autocare -, în aproape toată Europa, adică în 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea reţelelor de drumuri naţionale, de autostrăzi, nu pe timp, ca în România, ci pe distanţa parcursă. Chiar şi ţările de lângă noi – Bulgaria, Ungaria, Austria -, folosesc deja acest sistem. E vorba ca şi noi să facem această trecere pentru traficul greu“, a precizat Cătălin Drulă. Ministrul Transporturilor a subliniat că autoturismelor nu li se va aplica acest nou sistem de taxare, ci va rămâne în vigoare rovinieta platită în funcție de durată.

Acesta a susţinut că vor avea loc consultări ample cu companiile de transport, arată T-Times. „Lucrurile acestea nu se vor întâmpla peste noapte. Colegii de la Ministerul Fondurilor Europene au datele exacte, dar cred că este vorba de 2023, spre sfârşit, pentru introducerea acestui sistem. Vom avea consultări ample, inclusiv referitor la nivelul acestei taxe. A fost şi una din condiţii, PNRR-urile statelor membre sunt condiţionate de reforme, iar una dintre reforme a fost să taxăm mai corect pe cei care poluează, să avem un raport mai corect între feroviar, care e un mod de transport mai puţin poluant, şi rutier, şi până la urmă e o obligaţie ca stat membru să introducem acest sistem de taxare.“

Directiva Eurovinieta este cadrul legal european pentru structurarea taxelor de utilizare a drumurilor pentru vehiculele utilitare grele din UE. Statele UE sunt libere să decidă dacă vor să majoreze sau nu aceste taxe și dacă vor opta pentru taxarea în funcție de timp sau de distanța parcursă. Dar, dacă vor decide să aplice taxarea în funcție de distanță, atunci trebuie să respecte prevederile prezentei directive.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut