Au existat unele probleme legate de funcționarea tahografelor 2.0 chiar înainte de a fi puse în funcțiune, însă acum se dovedește că aceste dispozitive moderne funcționează defectuos din alte motive, iar consecințele sunt suportate de companiile de transport, remarcă Truck Focus.
Cu mult înainte de implementarea noilor reguli privind Smart Tacho 2, a devenit cunoscut faptul că tahografele nu ar avea toată funcționalitatea noului standard. În 2022, s-a dovedit că Agenția Spațială Europeană nu va avea timp să lanseze semnalul OSNMA, necesar pentru autentificarea datelor Smart Tacho 2. Şi, în loc să amâne data de implementare a noului echipament, Bruxelles a lăsat-o în vigoare, condamnând transportatorii la costuri suplimentare asociate cu upgrade-urile ale echipamentelor. Între timp, semnalul OSNMA este încă indisponibil, ceea ce face ca precizia și securitatea datelor de navigație a tahografului să fie mult sub cerințele standardului.
În ciuda descoperirii defecțiunilor tehnice, responsabilitatea revine transportatorilor, care primesc penalități financiare pentru defecțiunile în funcționarea Smart Tacho 2.
Soluția ar putea fi instalarea de antene externe sau dispozitive suplimentare, pentru care însă ar trebui să plătească tot transportatorii.
Organizaţia spaniolă Fenadismer atrage atenţia că problema va afecta un număr tot mai mare de vehicule, deoarece până pe 18 august 2025, Smart Tacho 2 urmează să înlocuiască și dispozitivele inteligente de prima generație. Prin urmare, sunt necesare soluții legale, dezvoltate la nivelul CE și implementate în statele membre, care să excludă răspunderea companiilor de transport pentru erorile rezultate din funcționarea incorectă a tahografelor inteligente actuale.