Trei companii feroviare europene de stat au creat un cartel pentru repartizarea clienților în transportul de mărfuri pe trenurile bloc care circulă pe principalele coridoare comunitare, încălcând legislația antitrust. Aceasta este acuzația care a determinat Comisia Europeană să emită o amendă totală de 48 milioane de euro către Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), Deutsche Bahn (DB) și Société Nationale des Chemins de fer Belges (SNCB). Comisia afirmă că „cele trei companii și-au recunoscut implicarea în cartel și au fost de acord să soluționeze cazul”.
Modelul de partajare a încărcăturii este prevăzut de legislația feroviară internațională, permițând companiilor feroviare să le ofere clienților un preț unic în cadrul unui singur contract multilateral. Cu toate acestea, Comisia Europeană a constatat că cele trei companii amendate „s-au coordonat prin schimbul de informații coluzive cu privire la cererile clienților pentru oferte competitive și și-au furnizat reciproc cote mai mari pentru a-și proteja afacerile. Companiile au participat astfel la un sistem de alocare a clienților interzis de regulile de concurență ale UE”.
Această conduită anticoncurențială se referea la transportul convențional desfăşurat din 8 decembrie 2008 până la 30 aprilie 2014, SNCB participând numai din 15 noiembrie 2011. La stabilirea valorii amenzilor, Comisia a luat în considerare valoarea vânzărilor efectuate în 2013, adică ultimul an întreg al încălcării, natura gravă, domeniul geografic și durata.

ÖBB a obținut imunitatea deplină, evitând astfel să plătească aproximativ 37 de milioane de euro. În schimb, Deutsche Bahn trebuie să plătească 48.324.000 de euro, cu o circumstanță agravantă de 50%, deoarece fusese deja condamnată pentru un alt cartel, dar în același timp a obținut o reducere pentru că a colaborat la anchetă. SNCB scapă cu 270.000 de euro, tot prin reducerea amenzii pentru colaborare. „Transportul feroviar de marfă este vital pentru o economie durabilă”, explică vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager. „Concurența loială este importantă pentru a oferi clienților cele mai bune oferte atunci când utilizează transportul durabil. Un cartel între principalii operatori de transport feroviar de marfă pe coridoarele esențiale din UE e fundamental împotriva acestui obiectiv. Decizia de astăzi trimite un semnal clar că acest tip de comportament coluziv nu este tolerat.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare