Bulgaria a depus trei contestații la Curtea de Justiție prin care a solicitat abrogarea totală sau parțială a Pachetului Mobilitate, ceea ce pune Bulgaria împotriva marilor țări ale UE, inclusiv Franța și Germania.

Bulgaria numește noul Pachet Mobilitate, adoptat în iulie 2020, „pachetul Macron”, întrucât președintele francez Emmanuel Macron s-a exprimat cu privire la necesitatea revigorării normelor UE care reglementează transportul cu camioane. Mai multe state din Europa de Est au condamnat reforma atunci când a fost adoptată de PE, marcând-o drept „protecționistă”.

Bulgaria a declarat că regulile sunt „dezechilibrate” și „discriminatorii” față de companiile din țările aflate la marginea UE, ai căror șoferi ar trebui să se întoarcă acasă la fiecare 3-4 săptămâni și vehicule la 8 săptămâni şi a declarat de la bun început că va contesta legislația înnoită în instanță. Din răspunsurile Ministerului Transporturilor din Sofia furnizate EURACTIV Bulgaria, devine clar că Bulgaria continuă să facă lobby pentru neimplementarea dispoziției pentru returnarea camioanelor. Cu toate acestea, nu există niciun rezultat până acum, iar timpul până la intrarea în vigoare a dispoziției expiră în februarie.

Pachetul Mobilitate a împărțit Uniunea în două în fața Curții de Justiție. România, Estonia și Letonia s-au alăturat celor trei dosare depuse de Bulgaria ca părți de sprijin. Pe de altă parte, Italia, Franța, Olanda, Danemarca, Germania, Luxemburg, Suedia, Grecia și Austria s-au înregistrat ca susținători ai Pachetului Mobilitate. Au fost intentate procese separate de Polonia, Ungaria, Lituania, Malta, Cipru și România. Estonia și Letonia s-au alăturat, de asemenea, la unele dintre plângerile depuse de așa-numitul grup de state membre cu aceleași opinii.

Pachetul Mobilitate a fost publicat în JO al UE la 31 iulie 2020, iar majoritatea statelor membre din Europa Centrală și de Est au început atunci să-și pregătească procesele. Normele privind accesul pe piață, returnarea camioanelor și detașarea șoferilor trebuie să intre în vigoare la 18 luni de la publicarea lor, la 1 februarie 2022. Normele privind pauzele obligatorii ale șoferilor sunt deja în vigoare. Se așteaptă ca CJUE să decidă luna aceasta cu privire la formatul cazurilor și urmează audierile.

Problema returnării camioanelor și șoferilor în țările lor de origine a ridicat problema implicațiilor sale climatice. Acum a devenit și mai relevant din cauza creșterii prețurilor globale la combustibil și a crizei transporturilor din Marea Britanie.

În ziua adoptării finale a Pachetului Mobilitate, comisarul UE pentru transporturi, Adina Vălean, a recunoscut că e posibil ca CE să vină cu o propunere legislativă de eliminare a returnării obligatorii a camioanelor la fiecare opt săptămânii și a restricțiilor privind cabotajul, înainte de a intra în vigoare.

Bulgaria nu a ascuns eforturile sale de a face lobby Comisiei pentru o propunere legislativă revizuită care să șteargă complet textul referitor la returnarea camioanelor în țara de origine.

„Din păcate, din cauza lipsei schimbării poziției țărilor așa-numitei Alianțe Rutiere și a influenței acesteia, o astfel de propunere legislativă nu a fost prezentată în această etapă”, a declarat ministerul bulgar al transporturilor. „Cu toate acestea, eforturile grupului de state membre cu aceleași idei continuă și, în octombrie 2021, vor continua discuțiile și eforturile comune pentru a găsi o soluție.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare