Datele Observatoarelor de Activitate, Costuri și Prețuri pentru T3 2024, publicate de Ministerul Transporturilor din Spania, arată o îmbunătățire a transportului național, în timp ce transportul internațional continuă să înregistreze scăderi.
În transportul național, activitatea măsurată în tone-kilometri a crescut cu 2,4%, iar transportul pe distanțe scurte a avut o creștere semnificativă de 11,3%. De asemenea, cantitatea totală de mărfuri transportate a crescut cu 8,3%, datorită unei creșteri de 11,1% pe distanțe scurte și de 5,8% pe distanțe lungi naționale. În schimb, transportul internațional a scăzut cu 3,4% în tone-kilometri și cu 5,7% în tone transportate.
Costurile de transport au scăzut cu 4,2%, datorită prețului mai mic al motorinei (-7,3%) și al costurilor financiare (-5%). Astfel, costul unui kilometru parcurs de un vehicul articulat de marfă generală este de 1,29 euro gol și 1,51 euro încărcat. Motorina reprezintă acum 28,2% din costurile totale, iar personalul continuă să fie cel mai mare cost, cu o pondere de 34,2%. Potrivit Fenadismerencarretera.com, costul anual al unui vehicul articulat de marfă generală este estimat la 154.889 euro.
Prețurile practicate de companiile de transport au crescut cu 2,1% față de T3 2023, distribuția variind în funcție de distanță:
- +0,7% pentru distanțe sub 50 km;
- +1,4% pentru distanțe între 50 și 100 km;
- +1,2% pentru distanțe între 100 și 200 km;
- +3% pentru distanțe între 200 și 300 km;
- +0,5% pentru distanțe de peste 300 km.
Sondajul, realizat cu participarea a 1.000 de transportatori spanioli, evidențiază că transportul național continuă tendința pozitivă începută în trimestrul al doilea, după mai multe trimestre de scăderi. Cu toate acestea, declinul constant al activității de transport internațional rămâne o provocare semnificativă pentru sector.