Potrivit indicatorului de referință Ti x Upply x IRU, indicii pentru piața contractuală și spot au atins noi maxime istorice. Invazia Ucrainei și creșterea ulterioară a prețului petrolului au crescut semnificativ costurile de transport în al doilea trimestru al anului. Iar creșterea ofertei au împins creșterea de preț și în al treilea trimestru al anului. Dacă până acum, costul motorinei reprezenta o treime din total, acum acesta ar putea ajunge la jumătate din costurile totale de transport.

Prețurile medii la motorină la pompă în T3 2022 din țările europene au înregistrat o creștere de 11% față de T1 2022, cu un preț mediu la pompă de 1,9 EUR pe litru. Multe țări europene au redus taxele la combustibil pentru a limita impactul prețului crescut. Potrivit grupului Transport & Environment, acest lucru a costat guvernele UE peste 15,8 miliarde de euro în total și, deși a ușurat presiunea asupra furnizorilor și clienților, prețurile la motorină la pompă sunt încă în creștere în medie cu 26%.

Potrivit U.S. Energy Information Administration (EIA), prețul țițeiului West Texas Intermediate (WTI) a fost în medie la 108,72 USB/Bbl în T2 și 93,18 USD/Bbl în T3 2022. O ușoară scădere a fost resimțită în urma vârfului care a atins 101,62 USD/Bbl în iulie.

Cu toate acestea, se preconizează că prețurile vor crește continuu și, prognoza pentru noiembrie, decembrie 2022 și, respectiv, ianuarie 2023 este de 86, 85 și 87 USD pe baril. Deoarece în majoritatea țărilor europene prețurile la pompă sunt influențate de prețurile spot la țiței și de cadrul de reglementare, presiunea asupra transportatorilor rămâne extremă.

În plus, Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) a anunțat recent o reducere a producției lor cu 2 milioane de barili/zi din noiembrie anul viitor, în timp ce OPEC asigură aproape 30% din producția mondială de petrol. Această reducere reprezintă aproximativ 2% din aprovizionarea globală cu petrol. Prin urmare, nimeni nu poate prezice cu certitudine prețul WTI în lunile următoare, dar o creștere pare scenariul cel mai realist.

Costurile cu motorina reprezintă de obicei o treime din costurile totale de transport operațional, dar având în vedere creșterea, acestea pot reprezenta acum 50% din costuri. Potrivit datelor CNR, costul motorinei a reprezentat mai mult de 25% din costurile totale de funcționare ale unui HGV internațional cu sediul în Franța în 2019.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut