În ultimele luni, actorii lanțului de aprovizionare au fost nevoiți să se confrunte cu o gamă largă de probleme juridice, de mediu, politice și sociale. Costurile de logistică în Europa au crescut în a doua jumătate a lui 2022 comparativ cu primele șase luni ale aceluiași an, după cum arată o analiză AsstrA, care invocă drept cauze scumpirea carburanților, deficitul de șoferi și consecințele economice ale războiului din Ucraina. Un alt factor de creștere, în trimestrul al treilea, a fost vârful obișnuit al cererii de transport ca urmare a sărbătorilor de Crăciun. Pentru a compensa aceste elemente, există o reducere a producției europene, care tinde să majoreze capacitatea de transport terestru și să reducă blocajele.

În transportul rutier, tarifele medii de marfă au crescut cu peste 45% în T22022 față de T1 și au rămas la același nivel în T3. După cum era de așteptat, a existat o creștere de 3% în T4 față de T2. În ceea ce privește tarifele contractuale, acestea au ajuns la 129,7 puncte în trimestrul al treilea, în creștere cu 5,4 puncte față de trimestrul precedent și cu 19,6 puncte față de anul precedent. Tarifele spot au ajuns la 142,6 puncte, în creștere cu 6 puncte față de trimestrul anterior și cu 26,4 puncte față de anul precedent.

Pentru 2023, AsstrA consideră că o reducere a producției și deci a traficului de marfă la începutul anului ar putea duce la o uşoară reducere a tarifelor de marfă. Această contracție ar putea fi însă compensată de creșterea prețului motorinei, cauzată de extinderea embargoului UE asupra importurilor din Rusia, care va intra în vigoare pe 5 februarie. Astăzi, însă, este greu de prezis valoarea acestei creșteri.

Scăderea cifrei de afaceri comerciale între UE, Ucraina și CSI

În T3 2022, volumul transportului rutier de mărfuri din UE către CSI a scăzut cu 1% față de T2 și cu 16% față de 2021. Exporturile UE de mărfuri către Rusia au scăzut cu 26% trimestrial, în vreme ce exporturile către Belarus au crescut cu 3% şi către Ucraina cu 21%. Fluxul de mărfuri din Europa către Kazahstan a scăzut cu 8% și către Uzbekistan cu 4%. Importurile de mărfuri din țările CSI către Europa au scăzut cu 1% trimestrial și cu 38% anual. De la un trimestru la altul, importurile din Rusia au scăzut cu 65%, din Belarus cu 71%, Ucraina cu 26% și Kazahstan cu 63%, în timp ce importurile din Uzbekistan au crescut cu 31%. Comerțul redus între UE și Rusia și Belarus a eliberat capacitate pe aceste rute, care au putut fi folosite pentru mai multe transporturi către Uzbekistan, Kazahstan și Ucraina.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut