Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează cu îngrijorare cozile de camioane de zeci de kilometri de la frontiera României cu Ucraina și timpii foarte mari de așteptare la frontieră, care blochează activitatea transportatorilor rutieri și a conducătorilor auto profesioniști. Ca urmare, UNTRR solicită măsuri urgente și coordonate din partea autorităților române și ucrainene prin care să se acorde prioritate camioanelor care utilizează sistemul TIR și aplicația TIR-EPD pentru a reduce timpii de așteptare și a crește semnificativ numărul de camioane care trec zilnic frontiera RO-UA.

De la izbucnirea conflictului, s-au înregistrat frecvent timpi de așteptare foarte mari la frontiera dintre România și Ucraina, ajungându-se chiar și la o săptămână de așteptare pentru trecerea frontierei, fapt care afectează fluxul de mărfuri pe rutele comerciale și activitatea şoferilor profesioniști. Firmele de transport rutier se plâng că situația se înrăutățește pe zi ce trece, iar şoferii lor nu au condiții adecvate de așteptare.

Ca urmare, UNTRR solicită autorităților române și ucrainene să acorde prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – precum TIR, care au predeclarații electronice TIR-EPD transmise în avans prin sistemul informatic către autoritățile vamale din punctele de trecere a frontierei (PTF). Prin stimularea utilizării sistemului TIR, timpul necesar formalităților vamale în PTF este redus la minimum și astfel capacitatea de procesare poate crește semnificativ.

Reamintim că obiectivul Convenției vamale privind transportul internațional de mărfuri sub acoperirea carnetelor TIR este de a facilita tranzitul internațional printr-o procedură simplificată de tranzit vamal. Întrucât măsurile de control vamal sunt luate în țara de plecare și sunt acceptate de toate țările de tranzit și de destinație, nu e nevoie de controale fizice la frontieră; vama trebuie să inspecteze doar sigiliile TIR, fiind demonstrat faptul că utilizarea TIR reduce timpii de transport cu până la 80%. România și Ucraina sunt părți contractante ale Convenției TIR.

Acordând prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – TIR, numărul zilnic de camioane care pot trece frontiera României cu Ucraina poate crește de 2-3 ori în 24 de ore.

În lipsa acordării de prioritate camioanelor TIR, cozile de camioane rămân considerabile la PTF dintre România și Ucraina:

– Peste 40 km coadă de camioane pe partea ucraineană în punctul de trecere a frontierei Siret (România) – Porubne (Ucraina) – filmare realizată de UNTRR în luna noiembrie 2022 AICI.

– Peste 10 km coadă de camioane pe partea română – filmare realizată de UNTRR în luna noiembrie 2022 AICI.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut