La punctul de trecere a frontierei Yagodin-Dorogusk, între Ucraina şi Polonia, coada de camioane se întinde pe mai bine de 50 de km. Șoferii trebuie să stea inactivi săptămâni întregi, ceea ce duce la pierderi de milioane de dolari pentru afaceri: economiștii consideră că numai fermierii ucraineni ar putea pierde 300 de milioane de euro, potrivit Forbes.

Dacă partea poloneză dă vina pe ucraineni pentru această situație, Ucraina, la rândul ei, este sigură că problema este în partea Poloniei. Potrivit ministrului ucrainean adjunct al infrastructurii, Mustafa Nayem, principalul motiv pentru apariția zilelor de cozi este performanța slabă a serviciilor poloneze care efectuează control fitosanitar și veterinar. Dacă înainte de 24 februarie serviciile fitosanitare și veterinare poloneze primeau aproximativ 80 de camioane pe zi la punctul de control Dorogusk, în august numărul era de 5-6 ori mai mic.

Igor Storozhenko, director de transport la Ekol Logistics Ucraina, spune că partea poloneză nu poate face față creșterii exporturilor de cereale ucrainene asociate cu începerea noii recolte. Potrivit Ministerului Politicii Agrare din Ucraina, în aprilie s-au exportat rutier 91.551 t de produse agricole, iar în august deja 624.887 t. Cota transportului rutier în exporturile de cereale a fost de 13,7%. Dacă se transportă rutier în medie 22 t de marfă pe călătorie, se poate calcula că, pentru livrarea produselor agricole din aprilie, au fost efectuate 4.161 de călătorii, în timp ce în august au fost de 6,8 ori mai mult.

Serviciul de presă al Ministerului de Finanțe al Poloniei spune că principalul motiv al blocajelor în trafic în Yagodin este schimbarea în organizarea traficului de frontieră al camioanelor goale. Transportatorii ucraineni au început să blocheze camioanele goale poloneze care încearcă să treacă granița după ce au adus mărfurile în Ucraina. Au dreptul să facă acest lucru, deoarece Ucraina a marcat benzi speciale pentru vehiculele goale.

Un alt motiv este numărul mare de șoferi fără experiență, care nu sunt familiarizați cu procedurile de control asociate transportului de mărfuri.

Proprietarul companiei MVP Group, Vadim Stavinsky, consideră că serviciile veterinare poloneze pot reduce în mod deliberat numărul de inspecții pentru cereale ucrainene pentru a reduce oferta pe piața lor. „În Polonia, prețurile de cumpărare pentru cereale sunt în scădere. Unul dintre motive este creșterea exporturilor din Ucraina. În ultimele două luni, prețurile rapiței în Polonia au scăzut de aproape 1,5 ori, la 592 EUR”, spune Vadim Stavinski.

O problemă potențială cu care se pot confrunta fermierii locali ca urmare a ofertei crescute de cereale ucrainene este lipsa capacității silozurilor. Iar o creștere a încărcăturii poate duce la prețuri mai mici din cauza incapacității de a vinde cereale fermierilor polonezi. Ca urmare, riscul de proteste ale producătorilor agricoli polonezi cresc, notează Logist Today.

Exportatorii ucraineni suferă pierderi considerabile, după cum remarcă Alexander Kirilyuk, directorul departamentului de transport rutier internațional al grupului Zammler. Fiecare zi la coadă costă încă 100 de euro pentru combustibil, salarii, amortizare și altele. „Costul mărfurilor poate fi uneori proporțional sau mai mic în raport cu costul transportului. De exemplu, costul transportului unui camion cu 22 t de porumb de la Kiev la porturile din țările baltice este de aproximativ 2.500–2.700 de euro, sau 120 de euro/t de porumb, sumă identică prețurilor de achiziție pentru porumb în regiunile de nord ale Ucrainei.”

Dacă problema cu cozile nu este rezolvată, iar ponderea vehiculelor rămâne la nivelul lunii august, atunci pierderea totală a fermierilor ucraineni de a sta la cozi s-ar putea ridica la 300 de milioane de euro, subliniază Logist Today.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut