Tensiunea crește în Europa ca urmare a prezenţei şi mişcărilor Chinei în porturi. După lunga controversă din Germania cu privire la achiziționarea de către Cosco a unui pachet de acțiuni la terminalul Tollerort din Hamburg, în Belgia s-a deschis un nou front, deocamdată diplomatic. Problema, potrivit Politico.eu, a început odată cu interviul acordat de ministrul de externe Hadja Lahbib pentru ziarul De Tijd în care a spus că navele de marfă chinezești pot fi convertite pentru uz militar. După câteva zile, un oficial al ambasadei chineze i-ar fi cerut retragerea acestei declarații, soldată însă cu un refuz.

Diplomatul chinez a subliniat importanța traficului maritim între China și porturile belgiene și, prin urmare, Bruxelles ar trebui să respecte această activitate dacă dorește ca ea să continue. Dar interesele chineze în Belgia afectează direct porturile, deoarece compania Cosco deține 85,45% din terminalul de containere CSP din portul Zeebrugge, concesiune recent prelungită până în 2055.

Şi în Italia a reapărut problema prezenței chinezeşti, deși nu există programe de achiziții în vigoare. Potrivit Trasporto Europa, Cosco deține 40% din compania care administrează noul terminal Savona Vado Ligure. De altfel, pe 17 octombrie 2022, în timpul celei de-a șaptea ediții a Forumului Internațional Conftrasporto, președintele Federlogistica, Luigi Merlo, a declarat că „proiectul hegemonic al Chinei privind porturile vestice reprezintă un pericol”.

El a spus acest lucru făcând referire la cazul Hamburg, pentru a concluziona că „în Italia eșecul de a emite Regulamentul privind concesiunile de terminale, așteptat de 28 de ani, și lipsa unei direcții strategice eficiente privind politica portuară, au deschis portiţe în sistemul strategic de porturi, lăsând loc unor potențiale riscuri de transfer al suveranității către alte țări asupra unor active fundamentale pentru Italia”.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare