Un număr record de 463 de companii britanice de transport s-au prăbușit în ultimele 12 luni, mai mult decât dublu față de acum doi ani, potrivit Price Bailey. Astfel, numărul transportatorilor care au intrat în insolvență a crescut de la 225 în 2020/2021, la 363 în 2021/2022 și apoi la 463 în cea mai recentă perioadă de 12 luni, reprezentând o creștere de 173% în doar doi ani (încheiaţi la 30 septembrie).
După cum relatează Motor Transport, Price Bailey a analizat şi scorul riscului de credit al sectorului transportului de marfă din Regatul Unit, iar 33% dintre afacerile din sector sunt considerate cu risc maxim, în creștere față de 22% în urmă cu 12 luni.
Potrivit studiului, o serie de factori negativi influenţează sectorul transportului de marfă, inclusiv cheltuielile generale în creștere, determinate de scumpirea combustibilului și de majorarea salariilor, împreună cu creșterile dobânzilor.
Şi deciziile politice recente au afectat puternic sectorul transportului. Rata dobânzii Băncii Angliei a început anul la 3,5%, dar a fost majorată agresiv în ultimele șase luni, încheind T2 la 5%, în condiţiile în care multe companii de transport se bazează pe împrumuturi pentru a-și finanța flotele, spațiile și chiar costurile operaționale zilnice. „Transportul este o afacere cu marjă redusă. Creșterile agresive ale ratei dobânzii în acest an au strâns cu adevărat șurubul. Mulți transportatori se bazează pe împrumuturi pentru a finanța totul, de la achiziționarea flotei, până la costurile de funcționare de zi cu zi, făcându-i vulnerabili la creșterea ratelor dobânzilor. Eșecurile în afaceri vor continua să crească în a doua jumătate a anului”, a declarat Matt Howard, șeful echipei de insolvență și recuperare la Price Bailey.
Prețul motorinei a crescut cu 11% din 17 iulie 2023, de la 144,36 pence pe litru la 160,44 pence pe litru la 9 noiembrie 2023. Price Bailey a spus că, în timp ce majoritatea transportatorilor de mărfuri transferă costul combustibilului către clienți, sub forma unei suprataxe, suma este de obicei revizuită lunar, ceea ce înseamnă că scumpirile bruște nu pot fi recuperate decât în luna următoare.
Pe lângă costurile cu combustibilul, Price Bailey subliniază că şi preţul autotractoarelor și remorcilor noi și second-hand a crescut vertiginos în ultimul an, cu o creștere corespunzătoare a costurilor asigurărilor. De exemplu, unitățile care costau 85.000 de lire plus TVA cu livrare în trei luni anul trecut, costă acum 115.000 de lire cu livrare în cel puțin opt luni.