Circulația transfrontalieră a camioanelor din Sistemul Modular European (cu remorci duble și depășind greutățile și dimensiunile actuale) ar putea reduce tarifele de transport de marfă, se arată într-un studiu recent comandat de cinci asociații de transport feroviar și intermodal (Cer, Erfa, Uic, Uip și Uirr) și realizat de d-fine. Acesta a ridicat îngrijorări semnificative cu privire la propunerea Comisiei Europene de modificare a Directivei 96/53 care reglementează greutățile și dimensiunile vehiculelor industriale.

Astfel, propunerea de creștere a masei totale permise pentru camioane și autorizarea EMS ar putea duce la o schimbare modală inversă (de la calea ferată la șosea) de până la 21% pentru toate segmentele feroviare și 16% pentru transportul combinat. Ceea ce ar putea aduce până la 10,5 milioane de călătorii suplimentare cu camionul pe an, emitând până la 6,6 milioane de tone de CO2 suplimentar și generând costuri externe suplimentare de până la 2,2 miliarde de euro.

Asociațiile consideră că îmbunătățirea eficienței operaționale a camioanelor nu ar trebui să aibă ca rezultat doar tarife de transport mai mici, ci și un progres semnificativ către obiectivele Pactului ecologic european și o reducere a poluării transportului de marfă (decarbonizare, eficiență energetică, calitatea aerului, zgomot, accidente, aglomeraţie).

Asociațiile au formulat astfel patru recomandări către co-legislatorii europeni. Prima se referă la menținerea limitei de masă brută a vehiculelor la 40 de tone pentru camioanele care trec granițele dintre statele membre ale UE, iar excepțiile ar trebui să fie posibile numai pentru tronsoane de drum ale activităților intermodale transfrontaliere.

A doua recomandare este de a permite o masă suplimentară numai pentru vehiculele cu emisii zero și numai cât timp densitatea de energie a bateriilor o cere (presupunând o autonomie de o mie de kilometri).

A treilea este de a menține dimensiunile standard actuale pentru toate tipurile de unități de încărcare pentru a asigura compatibilitatea continuă cu diferite moduri de transport, indiferent de introducerea EMS.

În final, asociațiile recomandă luarea în considerare a creșterii costurilor externe generate de transferul modal invers pentru a favoriza alte moduri de transport precum cel feroviar, care oferă avantaje semnificative în ceea ce privește costurile externe și sustenabilitatea.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut