În mai, CEO-ul Intel (unul dintre cei mai importanți producători de semiconductori din lume), Pat Gelsinger, a declarat către CNBC că deficitul de microprocesoare va dura cel puțin până în 2024, în timp ce într-o declarație anterioară stabilise termenul pentru 2023. Această lipsă prelungește termenele de livrare la doi sau trei ani. Și cum cererea este în creștere, trebuie să așteptăm luni, și chiar un an, între comandă și ridicarea unui vehicul.

AutoForecast Solutions se așteaptă anul acesta la o reducere a producției de aproximativ trei milioane de vehicule, din care o treime în Europa și același număr în America. Mai bine stă China, unde sunt produse majoritatea microprocesoarelor, care ar trebui să sufere o reducere de 212.000 de unități în întregul an.

Însă, prognoza indică o îmbunătățire în a doua jumătate a anului, însă e încă departe de normal. Fenomenul a fost declanșat de pandemia de Covid-19 și multiplicat cu întârzieri severe în lanțul logistic. Apoi, a venit războiul din Ucraina și sancțiunile aferente, care creează probleme și în furnizarea de materii prime, cum ar fi paladiul și neonul. Apoi a apărut și deficitul de microprocesoare. În consecință, Europa și Statele Unite își readuc producțiile pe teritoriile lor, dar construirea și pornirea fabricilor necesită mult timp. În plus, relocarea în Asia a pierdut profesionalismul și abilitățile necesare înființării, exploatării și întreținerii acestor fabrici. Este nevoie de ani de pregătire și practică pentru a le reconstrui, dacă există oameni dispuși să facă acest lucru. Pentru a-i atrage, va fi necesar să se ofere salarii mult mai mari decât cele oferite acum muncitorilor asiatici, crescând și costurile de producție.

Un exemplu negativ vine de la producătorul Tmsc, care a încercat să înființeze o fabrică de microcipuri în Arizona. Însă proiectul a fost suspendat din cauza costurilor enorme (circa 12 miliarde de dolari), în ciuda finanțării publice promise de președintele Trump. Iar în Europa, Intel și-a confirmat până acum disponibilitatea de a investi 80 de miliarde de euro (din care 4,5 miliarde în Italia) pentru ca unele fabrici de cercetare și producție să fie finalizate într-un deceniu. Primul costă 17 miliarde de euro și va fi construit în Germania.

Acum, însă, producătorii caută soluții de urgență. În Statele Unite, dealerii vând mașini cu unele caracteristici electronice inutile lipsă; unele industrii cumpără microprocesoare de pe piețele secundare cu standarde mai mici decât cele cerute în mod normal sau rescriu codul pentru a face ca un singur cip să facă treaba a doi sau pentru a folosi cipuri vechi stocate în depozit; intermediarii care au stocuri le vând cu suprataxe mari. Mai sunt și unii care cumpăra diferite produse (cum ar fi maşini de spălat rufe) din care extrag microcipurile.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut