Aproape toate liniile de transport maritim din Asia, în majoritatea tranzacțiilor, sunt rezervate complet cu multe săptămâni înainte, a povestit David Snell, directorul general al companiei britanice de expediții Atlantic International Freight pentru Lloyd’s Loading List. El spune că în cei 44 de ani de activitate în transportul maritim, nu a mai întânit o criza asemănătoare celei actuale, fiind întrebat aproape zilnic de clienți de ce au crescut atât de mult tarifele de transport într-un timp atât de scurt și când vor reveni la normal. „Am fost martorii tarifelor de transport maritim în comerțul cu Pacificul de peste 6.000 de dolari pentru un container de 40’ în vara lui 2020. Apoi, până în toamnă, tarifele pe rutele Asia-Europa au continuat să crească la fiecare trei luni până la peste 500%. Nu am mai văzut niciodată o cerere de spații în containere atât de mare.“

Cererea mare se explică atât prin faptul că, pe măsură ce afacerile au început să se redeschidă după primul blocaj, a fost nevoie ca depozitele goale să fie realimentate, fapt ce a coincis și cu creșterea cheltuielilor consumatorilor casnici. Iar pe măsură ce navele au devenit tot mai pline, prețurile au crescut și s-au resimțit la nivelul întregii industrii.

Creșteri de volume au mai fost în trecut care au dus la prețuri mai mari, însă, acestea au revenit la normal pe măsură ce liniile maritime au urmărit, pe lângă profit, și creșterea cotei de piață. „Dar niciodată până acum în asemenea măsură.

De această dată, însă, din cauza fuziunilor și achizițiilor de pe piață, mai sunt doar opt linii de transport maritim la nivel mondial, adică jumătate din cele care existau în urmă cu câțiva ani. Acestea sunt îmbinate în numai trei consorții; „2M”, „Alianța” și „Alianța Oceanului”, care pot controla acum oferta de spațiu mai bine ca oricând „și fac o treabă excelentă din punctul lor de vedere.“

În trecut, când economia globală a înregistrat o recesiune și cererea de spațiu era redusă, liniile de transport maritim s-au străduit să se adapteze și să scoată spațiul liber de pe piață. Acum, aceste trei consorții au un control mai bun, demonstrat de faptul că în timpul primului blocaj, când cererea globală de spațiu pentru containere a scăzut, tarifele de expediere au rămas constante.

Pe de altă parte, „cred că există o nouă «rasă» de directori superiori ai principalilor transportatori mondiali, care și-au dat seama că vremurile proaste ale boom-ului trebuie să se încheie. Deci, au încetat să urmărească volumul versus cota de piață și, în cele din urmă, urmăresc doar profitul. Desigur, acesta nu este un lucru rău, dar când transportatorii sunt grupați în doar trei consorții, este foarte ușor să controlezi piața.“

David Snell povestește că în anii 1990, unele linii de transport maritim au fost amendate puternic de autoritățile UE și SUA pentru cartelul prețurilor. „Nu vreau sa speculez faptul că liniile de transport maritim au colaborat recent pentru a remedia oferta de spațiu. Dar faptul că prețurile au crescut atât de dramatic indică un fel de eșec al pieței competitive. Până când acest lucru nu va fi investigat de către diferitele autorități din domeniul concurenței și nu va fi corectată orice supra-concentrare a puterii de piață, cred că prețurile vor rămâne ridicate. Asta este părerea mea despre o situație fără precedent și, pentru mulți, exasperantă.“

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare