Sectorul transporturilor din Europa se confruntă cu o lipsă alarmantă de șoferi profesioniști, cu aproximativ 500.000 de posturi vacante, echivalentul a 12% din total. Această situație este agravată de scăderea atractivității profesiei, conform datelor publicate de bigtruck.nl și routiers.com.

Aproximativ 70% dintre companii întâmpină dificultăți în angajarea șoferilor, iar viitorul pare sumbru, având în vedere că 36% dintre șoferi au peste 55 de ani, în timp ce doar 4% au sub 25 de ani. Potrivit unui studiu realizat de IRU și Truckfly, doar 14% dintre șoferi ar recomanda această meserie altora.

Problemele principale identificate de șoferi includ lipsa parcărilor sigure și a facilităților: 90% dintre respondenți consideră acest aspect esențial şi atitudinea față de șoferi: 85% au raportat lipsa de respect din partea companiilor, colegilor sau clienților.

Deși factorii precum salariile și orele lungi de muncă rămân relevanți, aceștia nu sunt considerați cauze principale ale nemulțumirii.

IRU colaborează cu UE pentru a investi 500 de milioane de euro în crearea unor parcări sigure și confortabile, facilitând astfel tranziția energetică în transporturi. Totuși, problema atitudinii față de șoferi necesită o schimbare culturală, mai degrabă decât resurse financiare.

Un sondaj realizat în Franţa de Asociația pentru Dezvoltarea Ocupării Forței de Muncă în Transport și Logistică (AFT) și Agenția Națională pentru Îmbunătățirea Condițiilor de Muncă (Anact) în rândul șoferilor care au intrat în profesie în 2019 a evidențiat atât factorii motivaționali, cât și cauzele dezamăgirii.

Motive pentru alegerea profesiei ar fi: independența oferită de meserie (72%), salarii atractive (50%), plăcerea de a conduce (49%) şi relațiile cu clienții (42%). Între cauze ale dezamăgirii au fost menţionate: activitățile repetitive la încărcare și descărcare (41%), volumul excesiv de muncă (38%), lipsa resurselor materiale necesare (36%) şi lipsa recunoașterii și a aprecierii (36%).

Pentru a contracara tendința de abandon al profesiei, companiile din sector au propus următoarele măsuri: îmbunătățirea sistemelor de recompensă și recunoaștere, optimizarea condițiilor de muncă și a echipamentelor disponibile şi promovarea comunicării deschise între șoferi și superiori.

Aceste măsuri vor fi testate în 2025, printr-un proiect-pilot cu transportatori din Bretania și Nouvelle-Aquitanie, implicând clienți, furnizori și companii de transport.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut