Aşa cum se întâmplă în toate ţările din Europa, şi în Turcia sectorul transporturilor se confruntă cu o adâncire a problemei şoferilor. Studiile relevă că aici predomină şoferii cu vârste cuprinse între 50-55 de ani, ceea ce înseamnă că problema va crește şi mai mult în următorii 10 ani, când aceştia se vor pensiona, dacă nu sunt luate măsuri imediate.

Turcia, care are cea mai mare flotă de transport rutier din Europa, se confruntă cu aceeași problemă a lipsei şoferilor, în ciuda ratei ridicate a șomajului. UTIKAD, una dintre organizațiile profesionale din sectorul transporturilor și logisticii, a evaluat în mod cuprinzător problema șoferului în cadrul reuniunii Grupului de lucru din martie.

Vârsta medie de intrare în profesie este de 24 de ani în Turcia, iar vârsta de pensionare este de 65-69 de ani, ceea ce înseamnă că, dacă nu se iau măsuri pentru a face profesia de șofer mai accesibilă și mai atractivă, deficitul de şoferi profesionişti va creşte. În timp ce populația îmbătrânită părăsește profesia de șofer, atât limita de vârstă, cât și lipsa condițiilor care ar putea face profesia de șofer atractivă, adâncesc problema. Incapacitatea de a atrage populația feminină în sector este un alt motiv al lipsei șoferilor, subliniază Logiport. Conform datelor din toate regiunile lumii, inclusiv Europa, rata șoferilor femei în totalul șoferilor de camioane este de doar 3%.

Pe partea transportului de pasageri, ponderea femeilor ajunge la 12% în Europa. Cu toate acestea, rata e insuficientă în comparație cu SUA, unde proporţia ajunge la 28%. „Așteptările lungi și întârzierile la porţile de frontieră ale Turciei, condițiile dificile de muncă, problemele în obținerea vizelor, imigranții ilegali, locurile de odihnă improprii, lipsa locurilor potrivite pentru a mânca, locurile de parcare insuficiente declanșează creșterea crizei șoferilor”, a spus președintele UTIKAD, Ayşem Ulusoy, completând: „Lipsa șoferilor se află într-un punct care va duce la blocarea fluxului logistic. UTIKAD caută soluții. Pașii de remediere, cum ar fi reducerea timpilor de așteptare la frontieră, începând cu îmbunătățirea condițiilor umane, trebuie accelerați. Este o profesie foarte dură și ar trebui să conștientizăm asta prin măsuri de creștere a veniturilor. În plus, trebuie să le explicăm corect tinerilor rolul profesiei de șofer în viață și în economie.”

Potrivit IRU, ponderea șoferilor cu vârsta sub 25 de ani în medie este de 6-7%, în timp ce rata șoferilor peste 55 de ani este de trei până la cinci ori mai mare în unele țări. De exemplu, șoferii în vârstă reprezintă 47% dintre șoferii care conduc camioane în Europa. Aceste cifre sunt și mai izbitoare pe autobuze şi autocare. Una dintre cele mai mari bariere în calea participării tinerilor la profesie în UE este diferența dintre vârsta la care termină școala și vârsta la care pot deveni șoferi profesioniști, precizează Logiport.

În țările UE, limita de vârstă pentru șoferii de camioane este de 21 de ani, iar pentru şoferii de pasageri este de 24 de ani. UE și IRU lucrează împreună pentru a reduce limita de vârstă la 18 ani pentru transportul de marfă şi pentru a li se permite tinerilor de 17 ani să lucreze ca ucenici alături de șoferi cu experiență. Prin propunerea CE, se urmărește creșterea numărului de șoferi tineri la 10% din total până în 2030. O altă opțiune va facilitarea accesului șoferilor din țări terțe pe piața UE.

Şi costul ridicat al obținerii permisului de conducere este un factor negativ. Pentru a obține un permis pentru camion sau autobuz în Franța, candidații trebuie să plătească 5.300 de euro. În Germania, în schimb, va fi necesară sacrificarea a 9.000 de euro, adică de patru ori salariul minim lunar, pentru permisul de autobuz.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut