Uniunea Europeană a actualizat unele reguli privind încălcările comise de companiile de transport rutier de mărfuri referitoare la timpul de conducere și de odihnă și utilizarea tahografului inteligent. A făcut acest lucru cu Directiva Delegată (UE) 2024/846, care trebuie pusă în aplicare de către state până la 14 februarie 2025.

Actualizarea face parte din sistemul care oferă companiilor de transport un punctaj bazat pe încălcările grave comise. Clasificarea încălcărilor în funcție de gravitatea lor s-a modificat astfel:

CMGI = cele mai grave încălcări

IFG = încălcări foarte grave

IG = încălcări grave

IM = încălcări minore

Primul tabel se referă la încălcările timpului de conducere și de odihnă, iar cel de-al doilea la încălcările legate de utilizarea tahografului. Noile tabele privind încălcările pot fi găsite AICI.

Noua directivă actualizează categoria în care sunt incluse unele încălcări. În ceea ce priveşte organizarea muncii, abaterea gravă (IG) se aplică societăţii care nu organizează activitatea şoferilor astfel încât aceştia să se poată întoarce la sediul angajatorului sau la domiciliul acestora.

Partea referitoare la timpii de conducere și odihnă este mai complexă. Lipsa repausului compensatoriu pentru două perioade consecutive de repaus săptămânal redus și perioada obișnuită de odihnă săptămânală sau mai mult de 45 de ore efectuate la bordul vehiculului sunt considerate foarte grave (IFG), în timp ce se consideră grav (IG) să nu suporte cheltuielile pentru cazarea în afara vehiculului.

În ceea ce priveşte utilizarea tahografului, neincluderea informațiilor pe foaia de înregistrare este o abatere foarte gravă (IFG), în vreme ce neindicarea simbolurilor țărilor traversate de șofer în timpul perioadei zilnice de lucru și neindicarea simbolurilor țărilor în care șoferul a început și și-a încheiat perioada zilnică de lucru sunt încălcări grave (IG).

Pe baza noii clasificări, statele membre vor stabili dispoziții pentru impunerea de sancțiuni pentru încălcări. Aceasta înseamnă că, în viitorul apropiat, statele membre vor actualiza tarifele de penalizare pentru încălcările legate de timpul de conducere, timpul de odihnă și utilizarea tahografului. Aceste sancțiuni ar trebui să fie eficiente și proporționale cu gravitatea încălcărilor, după cum se indică în anexa III la Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European și a Consiliului (7), precum și cu caracter disuasiv și nediscriminatoriu.

Potrivit Inelo, noua clasificare a încălcărilor va fi folosită și pentru a calcula scorurile în așa-numitul rating de companie. Aceasta este o formulă a UE pentru calcularea factorului de risc. Fiecare nivel de încălcare are propriul său număr de puncte:

IM (încălcări minore)= 1,

IG (încălcări grave)= 10,

IFG (încălcări foarte grave, cum ar fi lipsa introducerii manuale) = 30,

CMGI (cele mai grave încălcări, cum ar fi conducerea cu cardul altcuiva) = 90.

Și valoarea medie a încălcărilor constatate în timpul controalelor rutiere și inspecțiilor companiei din ultimii doi ani clasifică companiile în:

– gri (transportatori care nu au fost inspectaţi);

– verde (0-100 puncte: transportatori cu risc scăzut);

– portocaliu (101-200 puncte: transportatori cu risc mediu);

– roșu (201 puncte sau mai mult: transportatori cu risc ridicat)

Acest rating va fi accesat de inspectorii din întreaga UE prin sistemul ERRU. Dacă transportatorul folosește numai cele mai recente tahografe G2V2, scorul este redus cu 10%.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut